Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

”Skolans brist på status ger oroliga föräldrar”

Foto: TT

I måndags skrev DN om läraren Karin Nygårds som tycker att föräldrar i innerstan måste sluta oroa sig så mycket för barnens skolgång. Nu får hon stöd av Åsa Fahlén på Lärarnas riksförbund.

Läraren Karin Nygårds beskrev hur hon, efter att ha jobbat som lärare i Rinkeby i 11, år bytte till Sjöstadsskolan. Där upplevde hon att eleverna hade svårare att ta tillsägelser men också att lärarna och föräldrarna var stressade och oroliga. Åsa Fahlén, förbundsordförande på Lärarnas riksförbund känner igen beskrivningen och kopplar det till skolans brist på status.

– Det Karin Nygårds beskrev är så solklart ett symtom på hur vi värderar utbildning, skola och lärare i Sverige i dag, säger hon.

Åsa Fahlén anser att det är tydligt att värderingen av skolan speglar sig i både lärarbrist, löner och elevernas beteenden.

– Man pratar om elever i innerstadsskolor som lata. Men jag skulle säga att elever i dag är smarta och tidseffektiva. De lägger krut på det som de ser lönar sig. Är inte skolan någonting med hög status, varför ska man lägga energi på det? Den tappade statusen i samhället och attityden mot skolan hänger ihop.

Åsa Fahlén håller med om att det behövs en förändring i föräldrarnas attityd, att de måste oroa sig mindre. Men beskriver det hela som en nedåtgående spiral, där flera delar hör ihop.

– Hade det varit tydligare att Sverige satsar på lärarna och skola hade föräldrar, elever och lärare känt sig tryggare. Men i stället har vi fler lektioner, fler arbetsuppgifter runt omkring, fler elever och känner inte att vi räcker till, säger hon och fortsätter:

– Stressen från lärarna går över till eleven när vi inte har tid att förklara exempelvis syftet med en uppgift och den stressen smittar sedan till föräldrarna.

Även lönen spelar roll när det kommer till både lärarbrist och yrkets status, menar Åsa Fahlén.

Hennes lösning för mindre oroliga föräldrar: Vänd spiralen.

– Ge lärarna förutsättningar, stötta och tro på att de kan göra sitt jobb så kommer föräldrarnas oro minska.

DN:s artikel med läraren Karin

DN:s artikel med läraren Karin Nygårds publicerades den 6 mars och är sprungen ur en krönika hon skrev i branschtidningen Lärarnas tidning 8 februari i år.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.