Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

SL ersätter alla konduktörer med biljettstolpar

Foto: Emil Wesolowski

Försöket med SL-stolpar i stället för konduktörer på Tvärbanan och Nockebybanan blev en succé, enligt SL. Biljettintäkterna ökade med över en miljon i månaden och resenärerna var lika nöjda som tidigare. Landstingsmajoriteten vill nu ta bort konduktörerna i all spårtrafik – utom Spårväg City.

Lokalbanorna – Tvärbanan, Nockebybanan, Roslagsbanan, Lidingöbanan och Saltsjöbanan, får alltid höga betyg av sina resenärer. De som reser är bland annat nöjda med trygghet och säkerhet och konduktörerna framhålls som en viktig del i det.

Samtidigt har SL haft problem med viseringen av biljetter på lokalbanorna. Konduktörerna hinner inte alltid med, särskilt inte i rusningstid och det har varit problem med utrustningen som dömts ut av skyddsombud och Arbetsmiljöverket.

För två år sedan bestämde landstingets trafiknämnd att det skulle göras ett pilotprojekt med stolpar istället för konduktörer för visering av biljetter på Tvärbanan och Nockebybanan. Försöket genomfördes från juni till och december förra året och har nu utvärderats.

Slutsatserna är att SL säkrar intäkterna och får större möjligheter att stävja fusket om biljetterna valideras på stolpar på hållplatserna än om de valideras av konduktörer. Valideringen av reskassor ökade med omkring 60 procent och de beräkningar som gjorts tyder på att SL fått in 1,2 miljoner kronor mer per månad under försöksperioden än under motsvarande period 2015.

Samtidigt visar de biljettkontroller som gjorts att stolpar istället för konduktörer inte är något stort problem för resenärer som vill göra rätt för sig och visera biljetterna. Betydligt färre resenärer har ertappats utan biljett eller med felaktig biljett på Tvärbanan och Nockebybanan än i SL:s övriga trafiksystem.

– För mig och trafikförvaltningen är den här piloten en succé. Den visar att vi kan använda SL-stolpar utan att resenärerna tycker att trivseln och kvaliteten blivit sämre, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M)

Det har riktats kritik mot att jämförelser görs med månader där det har funnits bekymmer med signalproblem eller arbetsmiljöstopp för visering av biljetter. Påverkar inte det siffrorna?

– För enstaka perioder är det så. Men alla jämförelser mellan perioder med normal trafik och normal visering av biljetter visar entydigt att det här är ett bättre system än att låta konduktörer visera biljetter, säger Kristoffer Tamsons.

Den borgerliga majoriteten i landstinget är överens om att permanenta systemet med SL-stolpar på Tvärbanan och Nockebybanan. Senare i år eller nästa år ska systemet även införas på Roslagsbanan, Lidingöbanan och Saltsjöbanan.

Roslagsbanan och Lidingöbanan klassas som järnväg. Det betyder att det måste finnas en annan ansvarig person som ger föraren klarsignal när tåget ska starta från en station. Om den personen är med på tåget eller finns på stationen är egalt.

– Det kan tyckas enklare att den personen är med på tåget, men inte för att validera biljetter. Det vi gör nu är att vi byter ut systemet för validering. Inget annat, säger Kristoffer Tamsons.

Men vad händer med konduktörerna på andra banor där det inte behövs någon som ska ge klarsignal för tågföraren?

– Just det här handlar om att byta valideringssystem. Hur vi ska ha det med bemanning på tåg och stationer är en annan fråga. Men jag har fokuserat mycket på trygghet i kollektivtrafiken och det tänker jag fortsätta att göra. Trygghet i kollektivtrafiken kräver närvaro av människor, säger Kristoffer Tamsons.

Konduktörernas funktion på Spårväg City ska utredas. Här är en stor andel av resenärerna turister eller andra sällan resenärer och behovet av information är extra stort.

Fakta. Några resultat av pilotprojektet

Andelen validerade reskassor ökade med 60 procent.

Andelen nöjda resenärer blev i stort sett oförändrat – en bit över 80 procent i genomsnitt.

Vid biljettkontroller fick 0,7 procent av resenärerna tilläggsavgifter i början av försöket mot 0, 4 procent mot slutet. På Roslagsbanan och Saltsjöbanan ligger tilläggsavgifterna på 0,7 procent och i SL i genomsnitt på 1,3 procent.

SL beräknar att intäkterna ökat med 1,2 miljoner per månad under försöksperioden jämfört med motsvarande period 2015.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.