Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Södra Länken allt oftare stängd

Foto: Janne Danielsson

Södra länken stängdes allt oftare av fram till 2015 för att tunneln var full. Förra året skulle trängselskatter på Essingeleden och färdigställandet av Norra länken få ordning på statistiken. Så blev det inte. I september 2016 stängdes biltunneln temporärt 17 av 30 dagar.

Biltrafiken ökar inte i Stockholms innerstad eller vid infarterna till stadskärnan. Men den ökar en bit utanför innerstaden. Ett påtagligt exempel på vad som då händer går att notera på Södra länken.

Tunneln med sina många in- och utfarter betydde en påtaglig förbättring för bilister söder om Stockholm och den var välfylld redan vid invigningen för drygt tolv år sedan.

Sedan dess har trafiken sakta men säkert ökat och därmed har tunneln allt oftare varit så fylld av bilar att Trafikverket av säkerhetsskäl stängt en eller flera infarter. Stängningarna ökade från 13 stycken 2012 till 27 året därpå, 57 år 2014 och 92 år 2015.

Stängningarna är vanligast i morgonrusningen och en viktig orsak till ökningen ansågs vara bygget av Norra länken norr om stan och de köer på Essingeleden det ledde till.

Förra året skulle kurvan vända, hoppades Trafikverket, Trafik Stockholm och de berörda kommunerna. Norra länken fungerade nästan fullt ut och trängselskatten på Essingeleden skulle minska trafiken och därmed köerna i Södra länken.

Så blev det inte. Den årliga störningsrapporten som Trafik Stockholm ger ut visar att det såg lovande ut under första halvåret då störningarna var färre månad för månad än de var 2015. Men så kom hösten och stängningarna ökade radikalt.

Det slutade med ett nytt årsrekord på 99 stängningar. De flesta inträffade som vanligt i morgongrusningen, men just morgonstängningarna var något färre 2016 än 2015.

För den som utnyttjar Södra länken i morgonrusningen var september den värsta månaden med 17 stängningar. I praktiken stängdes någon del av länken nästan varje vardagsmorgon.

Eftersom det nästan alltid är så att den första infarten till länken stängs först när det blir trångt drabbar morgonstängningarna bilister från Nacka och Värmdö hårdast. Arbetena vid Slussen anses vara en orsak till höstens ökning. För bilister från Nacka och Värmdö är det en klen tröst när tunneln stängs av och vägen över Slussen är värre än vanligt.

– Det är bedrövligt. Vi har varit på Trafikverket för att få sprinklersystem i Södra länken. De skulle inte bara släcka eventuella bränder utan också göra att länken inte behöver stängas så ofta för att Trafikverket oroas för att stor trängsel är en brandfara, säger kommunalrådet Mats Gerdau (M).

I Norra Länken finns sprinklersystem och brandförsvaret ville ha sprinklers även i Södra länken när den byggdes. I dagsläget har Trafikverket tittat på sprinklersystem och kommit fram till att det är komplicerat att bygga om tunneln och att det kostar ett par hundra miljoner.

På sikt vill de styrande politikerna i Nacka och Värmdö förbättra trafiken genom Österleden så att det går att svänga höger om det inte går att svänga vänster vid Sickla.

Fakta. Trafikstörningar under 2016.

Två händelser gav upphov till ovanligt stora trafikstörningar 2016: den lastbil som körde in i räcket och skadade motorvägsbron i Södertälje i midsomras och snöfallet i början av november.

I trafikrapporten betonas att några av lärdomarna från Södertäljeolyckan är att informationen går att förbättra och att beredskapen inför eventuella olyckor på känsliga platser som motorvägsbron måste bli bättre.

Den viktigaste lärdomen från snöfallet är enligt rapporten att varningen för snön borde ha varit skarpast möjliga från början. Allmänheten borde ha avråtts från att ge sig ut i bil eller buss. Nu kom den skarpa varningen först sedan busstrafiken stått stilla i timmar och bilar fastnat i tusental på motorvägarna.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.