Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Spårsatsning för 30 miljarder ger 100.000 nya bostäder

Det blir tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan. Roslagsbanan byggs ut i tunnel fram till T-centralen. Mellan Älvsjö och Flemingsberg byggs Spårväg Syd. Det är resultatet av Sverigeförhandlingens Stockholmsdel.

Projektet kostar med nya tunnelbanetåg och spårvagnar omkring 30 miljarder och de inblandade kommunerna lovar bygga mer än 100.000 bostäder.

 

Stockholmsdelen av Sverigeförhandlingen är en fortsättning av Stockholmsförhandlingen som mynnade ut i tunnelbanespår till Barkarby, Nacka, Solna station och en sammankoppling av den gröna och blå linjen söder om Södermalm.

De berörda kommunerna lovade bygga 78.000 bostäder och byggkranarna är redan i full gång. Först om några år kommer tunnlarna till de tio nya stationerna på de olika grenarna att sprängas, men redan nu är det klart med nästa jättesatsning på kollektivtrafik.

– De här förhandlingarna har från statens sida handlat om att få fram så många bostäder som möjligt kopplade till kollektivtrafiken, fokus har varit bostäder, betonar HG Wessberg som tillsammans med Catharina Håkansson Boman varit statens förhandlare.

I Sverigeförhandlingens Stockholmsdel fanns från början en rad spårprojekt, men ganska snart utkristalliserade sig fyra huvudspår: en förlängning av Roslagsbanan till Odenplan och City, Spårväg syd, tunnelbana till Lidingö och en ny tunnelbanesträckning väster om City ungefär mellan Fridhemsplan och Liljeholmen.

Sedan Lidingö sade nej till tunnelbana, kravet på bostäder blev för stort, återstod tre huvudspår, plus en tunnelbanestation i Hagalund som ingår i paketet men som kommer att byggas i samband med att gula linjen.

Det nya paketet beräknas kosta 30,2 miljarder, något mer än Stockholmsförhandlingens tunnelpaket, och ge 100.370 nya bostäder. Staten står för drygt hälften av kostnaden, omkring 16 miljarder, genom direkta stadsbidrag och pengar från trängselskatten, landstinget står för 8 miljarder och de berörda kommunerna, Stockholm, Solna, Huddinge, Täby, Österåker och Vallentuna för resten.

Kostnaderna för kommunerna avgörs av hur många bostäder de förmår bygga och hur mycket pengar kommunerna får in från byggherrar som förutsätts bidra till spårsatsningen eftersom deras fastigheter ökar i värde genom modern och effektiv kollektivtrafik.

Stockholm åtar sig att bygga 48.000 bostäder för att tunnelbanan Fridhemsplan - Älvsjö byggs. De flesta av dessa kommer att byggas i söderort, men även en del i västerort som får bättre kollektivtrafik med den nya kopplingen under Mälaren. En stor del av dessa skulle ha byggts även utan tunnelbanan.

– Den invändningen har vi fått höra efter alla delar av Sverigeförhandlingen. Visst är det så att många av de bostäder som utlovas skulle ha byggts ändå. Men utan de stora satsningar på kollektivtrafik vi gör skulle det tagit oerhört mycket längre tid, säger HG Wessberg.

Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård (S) och finanslandstingsrådet Irene Svenonius (M) uttrycker båda stor glädje över mångmiljardpaketet.

– Det är fantastiskt att vi är överens om den här satsningen som är nödvändig om vi ska bygga ut regionen klimatsmart, säger Irene Svenonius.

Hon betonar att det är viktigt att kommuner som Huddinge och nordostkommunerna, där bilresandet är omfattande, får bättre kollektivtrafik.

– Jag är glad för att den nya tunnelbanan prioriteras och byggs först i den här satsningen. En ny tunnel under Mälaren minskar sårbarheten i systemet, betonar Karin Wanngård.

Oppositionen i Stadshuset och landstingshuset ser också positivt på hela eller delar av mångmiljardsatsningen.

– Resultatet är glädjande och det är på rätt spår. Men vi behöver också fyra järnvägsspår hela vägen mellan Stockholm och Uppsala, en fjärde bana på Arlanda och en östlig vägförbindelse, säger oppositionsborgarrådet Anna König Jerlmyr (M).

– Vi är oerhört glada för att de prioriterat lila linjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö. Men om vi hade styrt landstinget hade vi prioriterat en förlängning av tunnelbanan till Täby framför en dåligt utredd förlängning av Roslagsbanan till City. Det finns ju redan en tunnelbanetunnel där, säger oppositionslandstingsrådet Erika Ullberg (S).

Den 17 kilometer långa Spårväg syd mellan Älvsjö och Flemingsberg via Kungens kurva är en satsning som Huddinge kommun slagits för i många år. Bland de lokala politikerna är glädjen odelad över att spårbygget nu blir av. Kommunen lovar att bygga 17.500 bostäder för att få spåren.

– Spårväg syd knyter ihop viktiga utvecklingsområden med pendeltågstrafik och tunnelbanan och är oerhört viktig för oss, säger kommunalrådet Malin Danielsson (L) som är ansvarig för stadsbyggnadsfrågor.

Regeringen fick ta del av förhandlingsresultatet på torsdagsförmiddagen.

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) betonar att regeringen ännu inte beslutat om de statliga utgifterna för paketet, omkring 16 miljarder.

– Men jag ser positivt på en här uppgörelsen. Regeringen har fokus på arbetsmarknad, bostäder och klimatfrågorna. Den här uppgörelsen ligger i linje med de frågorna, säger Anna Johansson.

En stor andel av statens del av miljarderna till trafiksatsningen består av trängselskatter. De höjdes så sent som förra året, men 2020 väntar nya höjningar. Då blir det trängselskatt en halvtimme tidigare på morgonen. Trängselskatt införs även första veckan i juli och på några dagar före helgdagar som i dag är skattebefriade. Dessutom kommer trängselskatten att höjas till maximalt 40 kronor.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén, som häromdagen i DN förordade höjda och breddade trängselskatter för att få bukt med den kraftigt ökade biltrafiken, ser med tillfredställelse på de kommande höjningarna. Förhandlingsräven HG Wessberg räknar för sin del med att det blir fler breddningar och höjningar efter 2020.

– Trängselskatten är här för att stanna. Den reglerar trafiken väl och den är en viktig del i att vi kan bygga ut Stockholms trafikapparat, betonar HG Wessberg.

Fakta. Sverigeförhandlingen

Sverigeförhandlingen är tillsatt av regeringen och driver en förhandling om medfinansiering där kommuner, regioner, städer och näringsliv kan vara med och påverka. Förhandlingarna gäller nya kollektivtrafiksatsningar och ökat bostadsbyggande.

Förhandlingspersonerna HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman har utsetts av regeringen för att leda arbetet.

Rättelse 2017-03-31 08:49
I en tidigare version av grafiken fanns en felaktig uppgift om vilken typ av spår som skulle läggas till Arenastaden.
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.