Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Global Utveckling

Debatt: Svenska företag måste agera mot vattenkrisen

Foto: AP

Vattenkrisen på Gotland sätter sin prägel på Almedalen, men vattenproblem är inget som är unikt för just Gotland. Den globala vattenkrisen har av World Economic Forum utsetts till den största risken för världen det närmaste decenniet. Det är i allra högsta grad också en av de största riskerna för företags framtida vinstmöjligheter.

Det skriver Cecilia Chatterjee-Martinsen, generalsekreterare WaterAid Sverige, Parul Sharma, rektor på The Academy of Human Rights in Business, och Marianne Bogle, VD för CSR Sweden.

Men för de företag som på allvar satsar på hållbart vattenanvändande och bättre tillgång till rent vatten finns stora konkurrensfördelar.

Medan Almedalsveckan pågår lider Gotland i år igen av vattenbrist, som skapar stora problem för invånare och besökare på ön. De flesta stora svenska företag finns numera på plats under politikerveckan och vi hoppas att de diskuterar vilket ansvar svenska företag har för vattenkrisen – och hur deras verksamhet påverkas av att den globala vattenkrisen riskerar bli akut under de kommande decennierna. För det är faktiskt inte bara Gotland som har problem med vatten, det är en kris som påverkar hela världen.

I World Economic Forums ”Global Risk Report” från 2016 pekas den globala vattenkrisen ut som den största risken i världen för företag det kommande decenniet. Idag saknar 663 miljoner människor tillgång till rent vatten och nästan 2,4 miljarder saknar sanitet, vilket skapar enormt mänskligt lidande och stora samhällsproblem.

Det är också en kris som i allra högsta grad även berör svenska företag. Tillgång till rent vatten och sanitet är grundläggande mänskliga rättigheter som alla, även företag, har ett ansvar att tillgodose. Men vatten och sanitet är inte bara en fråga om mänskliga rättigheter och global hållbarhet, det är också avgörande för företags långsiktiga utveckling och affärsmöjligheter.

Globalt beräknas tre av fyra jobb vara beroende av vatten. Men trots detta, och trots World Economic Forums alarmerande rapport om vattenkrisen, ser vi tyvärr att många svenska företag brister i analysen av sin vattenpåverkan. De saknar också strategier för hur tillgången till vatten, sanitet och hygien (ofta förkortat WASH) ska förbättras inom och utanför deras verksamhet.

Ohållbart utvinnande av naturresurser riskerar företagets varumärke.

Som experter på hållbart företagande, hållbara investeringar och WASH-frågor ser vi tre stora risker för de företag som inte arbetar proaktivt med dessa frågor i den egna verksamheten, i leverantörskedjan och i samhällen där de har verksamhet:

1. Ohållbart nyttjande av vatten riskerar att leda till vattenbrist, försämrad vattenkvalitet och miljöförstöring. Det kan få konsekvensen att produktionskostnaderna ökar, eller att verksamheten tvingas stänga, särskilt som reglerna gällande vattenanvändning nu stärks i allt fler vattenutsatta områden.

2. Brott mot mänskliga rättigheter eller ohållbart utvinnande av naturresurser riskerar företagets varumärke. Det kan leda till att kunder väljer bort företagets produkter för mer hållbara konkurrenter och att investerare inte betraktar företaget som långsiktigt intressant att investera i.

3. Relationer med lokalsamhällen och myndigheter försämras. Företag vars verksamhet motverkar lokalsamhällen och myndigheters intressen riskerar att motarbetas och tappa legitimitet. Det kan leda till böter, stämningar eller förlorade licenser.

Satsningar inom detta område handlar inte bara om riskhantering.

Företag måste alltså behandla brist på rent vatten, sanitet och hygien som affärsrisker som de aktivt behöver hantera.

Men satsningar inom detta område handlar inte bara om riskhantering. För de företag som satsar på förbättrad tillgång till WASH finns också stora affärsmöjligheter. Exempelvis beräknas det att varje investerad krona i vatten och sanitet ger fyra kronor tillbaka genom förbättrad hälsa och ökad produktivitet. För de företag som satsar på vatten, sanitet och hygien i sin verksamhet och i leverantörskedjor finns flera tydliga konkurrensfördelar:

• Ökat anseende hos kunder och konsumenter. Satsningar på WASH och hållbart företagande förbättrar varumärket, och ett starkt varumärke är en avgörande faktor för företags lönsamhet. En global studie av marknadsundersökningsföretaget Nielsens från 2015 visar att företag med ett seriöst engagemang för hållbarhetsfrågor har haft en tillväxt på fyra procent de senaste åren, jämfört med mindre än en procent för övriga företag. Och enligt en annan studie från samma företag anser konsumenter världen över att tillgång till vatten och sanitet borde vara högprioriterade hållbarhetsfrågor för företag.

• Minskad sjukfrånvaro och ökad produktivitet. Tillgång till rent vatten, sanitet och hygien på arbetet och i samhället leder till friskare anställda, minskad sjukfrånvaro och en bättre rekryteringsbas vilket gynnar produktiviteten. Exempelvis visar en studie som ILO och Världsbanken genomfört i Vietnam att vinsten är 7,6 procent högre i fabriker där de anställda är nöjda med tillgången till bland annat vatten, toaletter och hälsovård.

• Satsningar på hållbarhet driver innovation. Strategier för ökad tillgång till WASH, och hållbar vattenanvändning, driver på innovationsprocesser och företags utveckling. Exempelvis har bland andra Unilever med gott resultat satsat på att ta fram produkter som kräver mindre vattenanvändning för konsumenten, vilket alltså fungerar på marknader där det råder vattenbrist.

För företag som i verksamheten, leverantörskedjor och i samverkan med lokalsamhällen satsar på ökad tillgång till rent vatten, sanitet och hygien finns alltså många fördelar. Vi vill därför uppmana svenska företag att analysera sin påverkan och ta fram strategier för vattenrelaterade risker och möjligheter i sin verksamhet, i sina värdekedjor och i relationer med lokalsamhällen och myndigheter. I detta arbete kan man samarbeta med expertorganisationer inom området, engagera sig i UN Global Compacts CEO Water Mandate samt WBCSD.

För att svenska företag i framtiden ska kunna överleva i den hårda konkurrensen är det avgörande att de redan nu börjar arbeta aktivt med dessa frågor, på samma sätt som många företag redan idag jobbar med klimatfrågan. Därför menar vi att det inte bara är moraliskt rätt av företag att satsa på tillgång till rent vatten, sanitet och hygien, utan det är faktiskt också väldigt smart företagande.

Om. DN Global utveckling
  • Denna artikel publiceras på DN Global utveckling, en temasajt om FN:s nya hållbara utvecklingsmål som syftar till att skynda på den den globala utvecklingen i världen.
  • Fler artiklar från DN Global utveckling hittar du här.
  • Du kan också läsa mer om satsningen här.
  • Redaktionen för DN Global utveckling nås på globalutveckling@dn.se om du vill skicka nyhetstips eller inbjudningar till seminarier.
  • Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.