Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Global Utveckling

Hon ska leda Ikeas nästa storsatsning på hållbarhet

Åsa Skogström Feldt lämnar New York för att bli chef för Ikeas satsning på socialt entreprenörskap och social hållbarhet.
Åsa Skogström Feldt lämnar New York för att bli chef för Ikeas satsning på socialt entreprenörskap och social hållbarhet. Other: Jenny Leyman

Nyligen presenterade Ikea en storsatsning på elbilar, som även kan komma att omfatta investeringar i teknikutveckling och infrastruktur för elfordon.

Nu tar möbeljätten nästa stora steg på hållbarhetsområdet, kan DN Global utveckling avslöja: I dag inleds en global satsning inom området socialt entreprenörskap och social hållbarhet.

Chef för området blir Åsa Skogström Feldt, som återvänder till Ikea efter några år som ledare för Hungerprojektet i New York.

Socialt entreprenörskap och social hållbarhet har på kort tid kommit att bli ett av de hetaste områdena inom hållbarhetsarbetet. Klarna-grundaren Niklas Adalberth har till exempel investerat flera hundra miljoner ur egen ficka i Norrsken, en innovationsmiljö i Stockholm för tech-entreprenörer som vill utveckla lösningar där resultatet inte bara mäts i pengar – utan också utifrån vilken positiv påverkan de har på samhället.

Nu förbereder Ikea en internationell satsning inom området socialt entreprenörskap och social hållbarhet. Ansvarig för arbetet blir Åsa Skogström Feldt, som fram till i somras var global chef för organisationen Hungerprojektet med bas i New York.

– Social hållbarhet är superhett och jag ska titta på hur Ikea kan fördjupa arbetet med att stötta sociala entreprenörer och vilka möjligheter det finns att accelerera projekt som fokuserar på social hållbarhet, säger Åsa Skogström Feldt.

Ikea har sedan tidigare haft projekt där koncernen hjälpt till exempel sociala entreprenörer i Indien att sätta upp verksamhet och leverera produkter och tjänster till inredningsjätten för att lyfta befolkningen ur fattigdom, något Åsa Skogström Feldt jobbade med att bygga upp inom Ikea innan hon blev chef för Hungerprojektet.

– Det har varit ett slags mentorprogram som resulterat i att Ikea köpt in och sålt produkterna på utvalda varuhus under en begränsad tidsperiod, eftersom volymerna varit så små. Nu kommer vi att jobba inom alla områden på Ikea, från produktion till försäljning – allting. Det finns arbete som är gjort, men för att kunna skala detta behöver vi jobba med att identifiera vilka sektorer och geografier som är aktuella, säger hon.

Hon avslöjar dessutom att planen den här gången inte stannar vid att ta fram produkter bara för Ikeas egna varuhus, utan att koncernen nu tänker bredare.

– Jag kommer att titta på hur vi kan jobba med sociala entreprenörer inte bara i vår egen kedja, utan det handlar om att stötta hela rörelsen och hjälpa socialt entreprenörskap framåt. Det måste alltså inte resultera i produkter till Ikea, utan vi ser att detta är något som växer och att många pratar om socialt entreprenörskap – men frågan är vad det är egentligen och hur det kan accelereras.

Idag är första dagen i nya rollen på Ikea och Åsa Skogström Feldt räknar med att ägna den närmaste tiden åt att utreda möjligheterna för att kunna presentera mer konkreta förslag för ledningen på Inter Ikea i Holland.

Själv är hon baserad vid det nya Ikea-kontoret i Malmö och räknar också med att inom kort också behöva anställa ytterligare några personer som ska jobba med uppdraget.

Läs även: Ikea storsatsar på elbilar globalt

Om. DN Global utveckling
  • Denna artikel publiceras på DN Global utveckling, en temasajt om FN:s nya hållbara utvecklingsmål som syftar till att skynda på den den globala utvecklingen i världen.
  • Fler artiklar från DN Global utveckling hittar du här.
  • Du kan också läsa mer om satsningen här.
  • Redaktionen för DN Global utveckling nås på globalutveckling@dn.se om du vill skicka nyhetstips eller inbjudningar till seminarier.
  • Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.