Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Global Utveckling

Snart öppnar ännu en förpackningsfri butik

Intresset för mat i lösvikt ökar. Malmös första förpackningsfria butik flyttar för att kunna växa. Samtidigt kan Stockholm få sin första affär med bara lösviktsvaror till hösten.

Trenden från Europa sprider sig i Sverige, men det är samtidigt tufft att få svenska konsumenter med på ”zero waste”-tåget.

Det är tidig eftermiddag och lugnt hos Gram, Malmös – och Sveriges – första förpackningsfria butik. Rowan Drury hjälper en kund att fylla senapsfrön och curry i två glasburkar från behållare på väggen. I november förra året öppnade Rowan Drury butiken i Malmö saluhall. Hon hade då själv ställt om från en vanlig livsstil till en så kallad zero waste lifestyle, som går ut på att minimera det skräp man ger upphov till.

– Framställningen av förpackningar använder värdefulla resurser, som olja. Visst, vi återvinner dem, men det kostar också energi. För mig verkar det helt galet att förpacka när vi kan klara oss utan, säger Rowan Drury.

Läs mer: Gamla tiders lösviktshandel på väg tillbaka

Längs väggarna hänger behållare med torrvaror som mjöl, bönor och cornflakes. Från metallcylindrar med kranar kan kunderna tappa upp honung, olja och tvål i egna kärl, som vägs före och efter att de fylls på.

– Vi har kunder, till exempel en familj från Lund, som kommer hit med en stor låda med burkar som de märkt upp och fyller på, säger Rowan Drury.

– Gram har varit ett bra sätt att starta samtalet här i Sverige kring hur vi konsumerar och hur mycket vi faktiskt slänger, säger Rowan Drury.

I en rad europeiska storstäder finns i dag butiker som säljer alla varor i lösvikt. I London startade den förpackningsfria butiken Unpacked redan 2006 och är nu del av kedjan Planet Organic. I Köpenhamn går den förpackningsfria butiken Løs market så bra att ägarna ska starta på ytterligare ett ställe i staden.

Den gemensamma nämnaren för de butiker som går bra är att de erbjuder mer än bara torrvaror. Därför har Rowan Drury precis flyttat i en större lokal nära Möllevångstorget i Malmö, för att få utrymme att sälja även annat.

– Vi kommer att ha grönsaker, ost, ägg och mjölk.

Mjölken levereras i glasflaskor från en gård utanför Malmö och när kunden druckit upp tar den med sig flaskan tillbaka till butiken, som skickar den till mjölkgården där den fylls på igen.

En annan orsak till flytten är att Gram vill komma närmare sin kundkrets.

– Det bor inte så mycket människor runt saluhallen ännu och jag tror att man vill handla sin mat i närheten av där man bor, säger Rowan.

Det gäller kanske framför allt förpackningsfri mat, där färskvaror inte håller lika länge som de förpackade man köper på stormarknaden.

Foto: I november förra året öppnade Rowan Drury sin butik i Malmö. Foto: Jenny Leyman.

Inspirerad av Rowan Drurys butik och av liknande butiker ute i Europa beslutade Mathias Östlund i januari att det var dags att ta ”zero waste”-konceptet till Stockholm.

– Först var det lite av en önskedröm att kunna göra detta, men sedan blev det mer och mer seriöst, säger han.

Han och flickvännen Naomi Glinn registrerade företaget Wasteless och började bygga upp ett nätverk i sociala medier, där de snabbt märkte att det fanns ett intresse för en förpackningsfri butik i huvudstaden. Men för att kunna starta behövdes kapital och paret drog igång en crowdfundingkampanj.

– Men jag tror att vi lanserade den lite tidigt. Vi hade bara haft några månader på oss att bygga stöd för den.

I dag finns det inte något lätt sätt för den större befolkningen att ta steg för att minska användande av plastpåsar och förpackningar.

Av de drygt 400 .000 kronor som paret uppskattar att de behöver för att kunna dra igång butiken fick de ihop mindre än en tiondel. Planen att öppna i augusti i år har fått skjutas upp till senare i höst och paret ska göra ytterligare ett försök att samla in pengar.

– Eftersom det saknas en sådan här butik i Stockholm i dag finns det inte något lätt sätt för den större befolkningen att ta steg för att minska användande av plastpåsar och förpackningar, säger Mathias Östlund.

– I Europa har det börjat bli populärt att handla förpackningsfritt, men här i Norden ligger vi efter. Jag tror att det beror på gammal vana och att lösvikt anses vara ohygieniskt. Vår största utmaning blir att förändra det tankesättet.

Undersökningar som Unpackaged, den förpackningsfria butiken i London, har gjort visar att konsumenterna i snitt nästan halverar sina koldioxidutsläpp om de väljer att köpa produkter i lösvikt och ta hem dem i gamla förpackningar, jämfört med om de hade köpt varorna i nya förpackningar i en vanlig dagligvaruhandel.

Samtidigt är förpackningar ett omdiskuterat ämne bland miljö- och klimatforskare. Genom att plasta in till exempel en gurka kan dess hållbarhet ökas från fyra till tio dagar, har livscykelanalytiker kunnat visa. Det gör att matsvinnet, som har en stor klimatpåverkan, kan minska. Enligt FN kastas i dag en tredjedel av all mat.

Läs mer: Därför kan plasten runt gurkan vara rena klimatvinsten

Återvinning av förpackningar gör förstås att dess klimat- och miljöpåverkan minskar och svenskarna är duktiga på att sortera. 2015 slängde vi en miljon ton förpackningar och av dem återvanns drygt 70 procent. Men globalt hamnar fortfarande den stora majoriteten på soptippen och bara fem procent av alla förpackningar återvinns.

Detta är ju på sätt och vis motsatsen till onlineshopping och annat som är väldigt bekvämt.

Det har inte varit en helt enkel resa för Gram sedan november. En bra dag kan Rowan Drury ha 30 kunder, en sämre dag bara några få. Det har varit en större utmaning än hon trodde att lyckas omvända Malmöborna till ett nytt sätt att handla, konstaterar hon. Många är intresserade av att uppmärksamma zero waste-livsstilen i sociala medier och ställa sig bakom det i teorin, men när det väl kommer till kritan är det lite annorlunda.

– Det är många människor som kommer in hit och är väldigt entusiastiska och säger ”detta är framtiden”, men vågar inte ta steget att handla så här, säger hon.

– Detta är ju på sätt och vis motsatsen till onlineshopping och annat som är väldigt bekvämt. Du måste planera väl.

Samtidigt tycker hon att det är uppenbart att intresset växer och hon får med jämna mellanrum samtal från butiker och människor runt om i landet som vill ta sig an konceptet.

Läs mer: Framtidens plastflaskor kan göras av bark och rötter

 

Om. DN Global utveckling
  • Denna artikel publiceras på DN Global utveckling, en temasajt om FN:s nya hållbara utvecklingsmål som syftar till att skynda på den den globala utvecklingen i världen.
  • Fler artiklar från DN Global utveckling hittar du här.
  • Du kan också läsa mer om satsningen här.
  • Redaktionen för DN Global utveckling nås på globalutveckling@dn.se om du vill skicka nyhetstips eller inbjudningar till seminarier.
  • Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.