Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Det finns en eldriven framtid

Volvos nya bilmodell Volvo XC60 på en pressvisning hos Volvo i Torslanda.
Volvos nya bilmodell Volvo XC60 på en pressvisning hos Volvo i Torslanda. Foto: Thomas Johansson/TT

För den som bor centralt i någon av de stora tätorterna i Sverige är frågan om man överhuvud taget ska köpa eller leasa en bil?

Kampen om gaturummet intensifieras i Stockholm. Stadens ledning är tydlig med att bilismen måste släppa ifrån sig utrymme till kollektivtrafik, gående och cyklister.

Särskilt som den normala personbilen till allra största delen, över 90 procent av tiden, står parkerad.

Även om bilarna inom något decennium elektrifieras och slutar lämna ifrån sig avgaser och motorbuller återstår ändå kampen om gator och vägar.

Den som börjar räkna på vad egen bil och parkering kostar finner rätt snart att de pengarna räcker till rätt många resor med hyrbil och andra bildelningstjänster samt taxi. Lägg därtill att man också slipper åka och serva eller reparera bilen, besiktiga den samt skifta hjul två gånger om året ...

Utöver kampen om gatorna finns också kampen om luften. Kunskapen ökar hela tiden om hälsofaran med avgaser. Skulle trafik med förbränningsmotorer i stadskärnor alls ha tillåtits från början om man vetat om den negativa hälsopåverkan? På längre sikt är jag övertygad om att förbränningsmotorer kommer förbjudas i städer.

Men om man nu ändå behöver en egen bil. Vad ska jag välja?

För den som har laddning hemmavid och vanligtvis inte kör så långa sträckor är en laddhybrid optimal. Och behöver man köra en längre sträcka än vad eldriften klarar så tar förbränningsmotorn helt odramatiskt vid. Själv har jag privat i mer än fyra år levt med laddhybrider. Tyvärr har jag ännu inte lyckats hitta en egen parkeringsplats med laddmöjlighet där jag bor i Stockholm. Men på jobbet har vi laddboxar.

De flesta som börjat köra elbil finner att det går utmärkt. Den normala dagliga körsträckan klaras galant. Elbilsentusiaster står gärna och laddar alltifrån någon halvtimme till flera timmar vid längre körningar. För oss andra som anser att en tankning bara ska ta några minuter finns ju alltid möjligheten att hyra bil de tillfällen man måste göra längre resor.

På Sveriges landsbygd kommer dieseleldade bilar leva kvar länge. Kan de tankas med biodiesel är det helt acceptabelt. Det har sagts förut; det finns inte bara en väg framåt – det finns fler. Jag ser fram emot att helt gå över till eldrift.

Fakta. Andel i procent av alla miljöbilar

Diesel: 45

Elhybrid: 24,8

El/laddhybrid: 24,6

Gas: 4,4

E85: 1,2

Fakta. Andel nyregistrerade dieselbilar i procent av alla nya bilar

2005: 9,7

2006: 19,7

2007: 34,7

2008: 36,2

2009: 41

2010: 51

2011: 61,

2012: 66,9

2013: 61,7

2014: 58,9

2015: 57,7

2016: 52,6

2017: 52,4

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.