Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Ett förbud som är värt att ivra för

Det är ett pågående missförhållande som ingen gör något åt. Redan 2012 påtalade de europeiska lastbilsfabrikanterna för EU-kommissionen att något måste göras åt fusket. Men eländet består.

Vi tar det från början. Lastbilsfabrikanterna, och andra fordonstillverkare, jagas av stegrade utsläppskrav. De tunga lastbilar som säljs nu måste klara Euro 6. Det har de tvingats göra sedan 2013. För att klara det har lastbilsindustrin, med början från 2006, successivt infört en reningsteknik; selektiv katalytisk reduktion (SCR). För att denna ska fungera måste man också, i en separat tank, fylla Adblue (som är en urealösning i avjoniserat vatten). Den kostar cirka sju kronor per liter. Förbrukningen är ungefär 4–5 procent av dieselförbrukningen; på 100 liter diesel så förbrukas också 4–5 liter Adblue i reningen.

När de duktiga motoringenjörerna optimerar motorerna för Euro 6 förväntas kunderna därefter använda lastbilarna som det är tänkt. Men! Det finns andra optimerare här i världen. Tänk om du kan få din lastbil att ge mer effekt, till lägre bränsleförbrukning och att du slipper tanka Adblue. Vad sägs? Köp av motoroptimeringsprogram och en box som kopplar ur Adbluesystemet ger pengar i åkarplånboken.

Men det finns så klart ett annat pris än det som betalas för program och box. Det är miljöpriset. När reningen sätts ur spel i en Euro 6-lastbil så ökar utsläppen dramatiskt.

Scania körde nyligen en test mellan en ny modern lastbil och en från museet i Södertälje av årsmodell 1992. Den visade att bränsleförbrukningen sedan dess minskat med 25 procent – och utsläppen av kväveoxider med 95 procent.

Och det är just utsläppen av kväveoxiderna som SCR dramatiskt minskar!

Därför kräver de europeiska lastbilstillverkarna genom fordonstillverkarnas organisation, ACEA, att EU förbjuder marknadsföringen och försäljning av utrustning som manipulerar reningen samt satsar på att slumpvis kontrollera att lastbilar verkligen har de utsläpp som de är registrerade för.

Jag brukar inte ropa på förbud... men det här pågående missförhållandet kan vi bara inte acceptera.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.