Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Riksrevisionen säger att Trafikverket inte riktigt vet hur de ska sköta vägarna.

Trafikverket behöver bättre underlag för att utföra vägunderhållet kostnadseffektivt, enligt en granskning gjord av Riksrevisionen. DN:s motorredaktör Jacques Wallner svarar på tre frågor om revisionens kritik.

Hur allvarlig är Riksrevisionens kritik?

– Det är en seriös kritik. Riksrevisionen säger i klartext att Trafikverket inte riktigt vet hur de ska sköta vägarna. För det första vet inte verket hur skadebilden ser ut för vägarna, för det andra och tredje så klarar det inte att göra reparationerna i tid och till lägsta kostnad.

Enligt TT skriver Riksrevisionen att ”Det handlar framför allt om brister i informationen om hur omfattande, och vilken sorts, skador de olika vägsträckorna har. Det gäller både slitaget på asfalten och tillståndet under vägytan”.

Det finns enligt granskningen även problem med Trafikverkets finansiering, som sägs i bland förhindra myndigheten från att genomföra underhållsarbeten vid rätt tidpunkt och så billigt som möjligt.

Hur är standarden på svenska vägar generellt jämfört med andra länder?

– Tja, det beror ju på vilka länder man jämför med. Men det skiljer stort mellan olika vägar i Sverige. I varje län finns skräckexempel. Ett eftersatt vägunderhåll kostar att ta igen. Samtidigt kostar otillräckliga vägar samhället stora pengar i form av olyckor, slitage, köer med mera.

Vad bör staten göra åt saken?

– Den kritik som framförts mot Trafikverket måste så klart tas på allvar och leda till åtgärder. Därutöver behöver riksdag och regering göra en större satsning på vägunderhåll och vägutbyggnad. Under överskådlig framtid är vi beroende av vägtransporter. Vad än kritikerna anser om vägtransporter...

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.