Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Så belastande är vätgasbilen

Mirai är Toyotas elbild som drivs med vätgas och bränsleceller. Hur hög bilens miljöbelastning totalt är beror mycket på vätgasen produceras.
Mirai är Toyotas elbild som drivs med vätgas och bränsleceller. Hur hög bilens miljöbelastning totalt är beror mycket på vätgasen produceras. Foto: Lasse Swärd

Elbilar med bränsleceller och vätgas ger inga lokala utsläpp av koldioxid och heller inga hälsovådliga avgaser. Men hur är det med tillverkningen?

Hur svart blir då den gröna vätgasbilen?

DN Motor har i flera artiklar beskrivit elbilar som drivs med vätgas. Toyota har en sådan modell i trafik, Mirai, Hyundai har ix35 och Honda har nyligen lanserat Clarity.

En vätgasbil löser två av batteribilens svaga punkter: lång laddtid och kort räckvidd. Vätgasbilen tankas på 3–4 minuter och klarar 40–50 mil på en tank.

Batteribilen har ett stort och tungt batteri av typen litiumjon som tar många timmar att ladda. Tillverkningen är mycket energikrävande och ger upphov till betydande utsläpp av fossil koldioxid, enligt en färsk studie av Svenska Miljöinstitutet IVL.

Det innebär att elbilen har en sotsvart klimatskuld som nytillverkad. Det krävs tusentals, i vissa fall tiotusen mil och mer för att komma ikapp och förbi en motsvarande bil med bensin- eller dieseldrift.

Hur klarar vätgasbilen en motsvarande livscykelanalys?

Läs mer: Suven som bara släpper ut vatten

Toyota gör sedan 1997 egna analyser av sina bilar. 2015 presenterades en 30-sidig rapport om vätgasbilen Mirai och som verifierats av tyska bilprovningen Tüv. Den visar på förhållandevis stor spridning på hur mycket de fossila klimatgaserna minskar med en vätgasbil.

Utfallet beror på hur vätgasen produceras. Görs den av fossil naturgas ger den nästan halverade utsläpp jämfört med en bensindriven bil. Då har Toyota räknat in utvinning och förädling av råvaror, transporter, tillverkning av bilen och dess komponenter och sedan lagt till att bilen är i trafik, servas regelbundet och körs i 15 000 mil.

Tankas bilen i stället med vätgas gjord av förnybar el orsakar den bara 30 procent av de samlade utsläppen av fossila klimatgaser jämfört med bensinbilen. Sådan vätgas finns i de svenska vätgasmackarna, som ännu så länge är ytterst få – endast fyra stycken, varav en vid Arlanda flygplats.

Precis som i fallet med batteribilen har vätgasbilen en högre klimatskuld när den rullar av tillverkningsbandet. För batteribilen finns enligt IVL ett närmast linjärt samband mellan batteristorlek och klimatbelastning.

Läs mer: Räckviddsångest? Glöm det i den här vätgasbilen!

En batteribil med 100 kWh kapacitet (ger cirka 50 mils räckvidd) kan ge så mycket som 20 ton i fossila utsläpp under tillverkningen.

Vad som tynger vätgasbilen i produktionen är främst de avancerade trycktankarna som rymmer vätgasen. De är gjorda av kolfiberförstärkta material som kräver mycket fossil energi i framställningen. Det ger också utsläpp av försurande kväveoxider och svavel. Vidare krävs dyra och sällsynta metaller som platina i bränslecellstacken.

Enligt Toyotas analyser måste vätgasbilen köras mellan cirka 1 500 och 2 500 mil innan den är i kapp bensinbilen i utsläpp, beroende på råvara till vätgasen. Jämför man med en hybridbil (bensin och el) tar det från 3 000 till cirka 10 000 mil. (Se diagram).

Toyota framhåller att vätgasdrift ger stora klimatvinster med god potentialen till ytterligare förbättringar, särskilt om biltillverkarna samarbetar för att effektivisera produktionen och utveckla alternativa, mindre energikrävande material.

Läs mer: Toyota Mirai: Tankar grönt för 55 mil på 3 minuter

Fakta. Toyota Mirai

Typ av bil: Elbil som drivs med vätgas.

Pris: Går enbart att leasa för 10 000 kronor per månad

Elmotor: 154 hk, 335 Newtonmeter.

Bränslecellstack: Uteffekt: 114 kW (155 DIN hk).

Tankar: Två av förstärkt kolfiber. Rymmer cirka 5 kilo vätgas.

Tid att tanka: 3-5 minuter.

Pris vätgas: motsvarande cirka 9 kronor per mil.

Räckvidd: 50 mil enligt Toyota, 55 mil enligt EU-körcykeln NEDC.

Toppfart: 178 km/h. Acceleration 0–100 km/t: 9,6 sek.

Längd/bredd/höjd: 489/182/154 centimeter.

Vikt: 1 850 kilo.

Antal passagerare inkl förare: 4.

Volym bagage: 361 liter.

Plus:

Inga belastande avgaser

Minskat buller

Enkel att tanka

Lång räckvidd

Minus:

Energi- krävande att göra vätgas

Inte lika energieffektiv som en batteribil

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.