Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Små mc-nykomlingar lyckas bra

Sverige är en marknad som är svag för stora, tunga motorcyklar. Undertecknad är inget undantag. Därför blir det spännande att se hur två små nykomlingar ska lyckas? Två veckor på 300-kubikare ger otvivelaktigt nya perspektiv.

Kawasaki Versys X 300 är en liten äventyrshoj med hög markfrigång (18 centimeter) och som finns i tre grundutföranden beroende på om man är urban, standard eller en som verkligen på riktigt tänkt sig ut på vildmarksvägar. Motorn är en tvåcylindrig 296 kubikcentimeter stor och rymmer 40 hästkrafter.

BMW:s äventyrliga motsvarighet, BMW G 310 GS, har ännu inte hunnit hit, utan väntas först till hösten. Vi får därför hålla till godo med gatversionen: G 310 R med en nyutvecklad encylindrig 313 kubikcentimeter stor motor med 34 hästkrafter.

Den är av en märklig konstruktion där cylindern snurrats ett halvvarv så insuget är framåt och utblåset bakåt. Den är också något bakåtlutad; allt för viktfördelningens skull.

Den relativt höga sitthöjden på Versys gör att man inte bör vara för liten för att trivas. För BMW:n råder det omvända förhållandet; man bör inte vara för lång för att få plats. Undertecknad som är kring medellängd trivs därför utmärkt ombord på båda två.

BMW: erbjuder en mer ihopkrupen förarställning medan Kawasakin ger en smal upprätt förarposition med brett styre och skydd av en vindruta utan möjlighet till justering.

BMW och Kawasaki tillverkar de små hojarna i Indien respektive Thailand. Det är ingen nackdel. Det är länder med utvecklad fordonsindustri. Köparna i Europa kan glädjas åt konkurrenskraftiga mc-priser.

Det är två motorcyklar som är tänkta att locka fler att köra hoj. I takt med att bilköerna växer ska bilförare inse hur mycket smidigare det går på en 300-kubikare i stadstrafiken. Båda är stabila och smidiga att manövrera. Fjädringen bak är möjlig att förspänna på båda motorcyklarna. Ramarna är av stål. G 310 R och Versys är också tillåtna att köra för dem som har A2-körkort (mellanstor motorcykel).

Men MOTORERNA är vad alla undrar över? Står man ut? Javisst! Båda är lättsamma arbetskamrater som drar fint från relativt låga varvtal. OM man inte har några krav på sensationer går det att skicka i sjätte växeln redan vid 60 km/tim och snålköra. Ska det bli kul på kurviga vägar också får man så klart se till att hålla högre varv på lägre växlar.

Båda är överraskande pigga! Jag kommer på mig själv med att inte sitta och längta bort till större motorcyklar. De två 300-hojarna är mer spännande än de låter. De har stabila chassin och inbyggd körglädje. De låsningsfria bromsarna räcker till för undertecknad. De som ska åka två och är tyngre kan säkert ha en annan uppfattning om detta... Men gissningsvis köper man en annan motorcykel om man ska åka två.

De är två olika typer av motorcyklar och Versys känns större och stadigare G 310:an upplevs som mindre och smidigare.

Ute på motorvägen på sjätte växeln i 120 km/tim snurrar BMW-motorn med 7 500 varv/min. ”Rödmarkeringen” på varvtalsmätaren som består av ett svart tjockare streck börjar vid 10.000 varv/min. För Kawasakin är motsvarande värden 9.000 respektive 12.000 varv/min.

Två cylindrar – eller en är frågan? Jag föredrar två även om jag också uppskattar charmen med en enstånka. Det kan ju också bero på att jag äger två hojar med V-twinnar.

Undertecknad är en svuren fiende till digital hastighetsvisning... och båda motorcyklarna har så klart det. Jag anser att man tar till sig informationen och ser tendenser i en analog hastighetsmätare mycket snabbare.

Bensinförbrukningen hamnar kring 0,4 liter per mil. Det är okej för en motorcykel. Men det är så klart inget under av energieffektivitet.

Vilken ska man välja? Båda två! De är väsensskilda. BMW:n är snyggare. De "förgyllda" (guldeloxerade) gaffelbenen fick några små flickor att fråga mig om det är riktigt guld...

Men den som är yngre bör nog fundera på om det är värt den högre försäkringspremien att köra BMW G 310 R? Det stora svaret är vilken av motorcyklarna - utan att många som tar plats på en trehundrakubikare nog finner att de räcker till.

Fakta. BMW G 310 R

Pris: 47 300 kronor.

Garantier: ny mc garanti två år, möjlighet att förlänga garantitiden med ytterligare två år för 2 615 kronor.

Försäkringskostnad: BMW märkesförsäkring hos If, helförsäkring, helår, Stockholm, 30 år = 9 531 kronor/år, 50 år = 4 536 kronor/år.

Motor: vätskekyld fyrtakts encylindrig 313 kubikcentimeter stor, 34 hk vid 9 500 varv/min, 28 Nm vid 7 500 varv/min.

Kraftöverföring: växellåda med sex växlar, kedja.

Vikt körklar: 158,5 kilo.

Tank: 11 liter.

Längd/bredd/höjd/sitthöjd: 199, 90, 123, 78,5 centimeter.

Bromsar: låsningsfria, fram enkelskiva 300 mm, fyrkolvsok, bak enkelskiva 240 mm, enkolvsok.

Bensinförbrukning: 4,1 liter/100 km vid blandad körning (DN:s uppskattning).

Koldioxidutsläpp: 103 gram/km (DN:s uppskattning).

Fakta. Kawasaki Versys X 300

Pris: 56 900 kronor.

Garantier: ny mc garanti två år, möjlighet att förlänga garantitiden med ytterligare två år för 2 615 kronor.

Försäkringskostnad: Kawasaki märkesförsäkring hos Svedea, helförsäkring, helår, Stockholm, 30 år = 4 908 kronor/år, 50 år = 4 181 kronor/år.

Motor: vätskekyld fyrtakts parallelltwin 296 kubikcentimeter stor, 40 hk vid 11 500 varv/min, 25,7 Nm vid 10 000 varv/min.

Kraftöverföring: växellåda med sex växlar, kedja.

Vikt körklar: 175 kilo.

Tank: 17 liter.

Längd/bredd/höjd/sitthöjd: 217, 86, 139, 84,5 centimeter.

Bromsar: låsningsfria, fram enkelskiva 290 mm, tvåkolvsok, bak enkelskiva 220 mm, tvåkolvsok.

Bensinförbrukning: 4,1 liter/100 km vid blandad körning.

Koldioxidutsläpp: 103 gram/km.

Rättelse 2017-06-10 09:30
I en tidigare version av artikeln uppgavs att BMW aldrig tidigare gjort en så liten motorcykelmotor – detta stämmer inte.
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.