Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Svenska polisbilarna vi minns

Polisbilar har genom åren varit av många olika slag. En del har varit långlivade trotjänare medan andra har fått en kortare tjänstgöringstid.

Det är vår 1958 och den senaste given i trafikövervakningen har rullat ut: en Volkswagen cabriolet lackerad med Statspolisens nya svart-vita målning. Optimistiskt berättas att den ska få sällskap av ytterligare 40 vagnar. Riksettan mellan Botkyrka och Södertälje premiärpatrulleras.

Jani Pellika, föremålsintendent vid Polismuseet, uppger att prov med denna bil visade att den inte var tillräckligt bra. Redan 1960 hade den fått andra arbetsuppgifter...

Inte heller den piketbil från 1935 byggd på en Volvo LV 74 blev så långvarig. Den blev stationerad hos Östermalmspolisen som piketbil n:o 3. Det berättas att den var den första av sitt slag i Sverige. Jani Pellika berättar att den relativt tidigt, redan i slutet av 1930-talet ersattes för att den hade svårt att ta sig upp för backar.

Opel Kapitän och Volvo Amazon gjorde längre tjänst. Den sistnämnda tillverkades 1956-70. Men statspolisen fick sina första Amazoner först 1958.

– De första Kapitänerna som köptes in redan 1964 fick i början endast köras av bilchefen speciellt utsedd personal då det påstods att automatlådan gjorde bilen krångligare att köra, säger Jani Pellika som också berättar att vid polisens förstatligande 1965 köptes det in 78 Kapitäner varav 25 med automatlåda.

En del av Kapitänerna hade den 4,6-liter stora V8-motor vilken utvecklade 190 hästkrafter och som också användes i Opel Admiral. Radiopolisen fick de motorstarka bilarna.

– Kapitänen var tillsammans med Amazonen de bilar som var fulla av utrustning som poliserna behövde.

Sannolikt, enligt Jani Pellika, pensionerades både de sista Amazonerna och Kapitänerna vid ”blåljusreformen” 1970 då landets polisfordon med fast rött ljus och roterande gult fick detta ersatt av blåljuset.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.