Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Unik ”eldfågel” med fin V8-sång

Det rullar en enda Pontiac Firebird Trans Am från 1969 i trafik i Sverige. Det är Leif Andersons förtjänst. Han har räddat den flera gånger.

Året var 1969 när Pontiac Firebird förärades ett tillvalspaket med namnet Trans Am. Det var toppversionen av ”eldfågeln” som innebar tuffare chassi, motor och flera designinslag. Breitfeller Motors i Queens, New York, USA säljer en Pontiac Firebird Trans Am till någon; okänt vem.

Sju år senare i Belgien; Leif Anderson har en kompis som handlar med amerikanska bilar som hämtas från kontinenten. Många av dessa har tagits med av amerikaner som flyttgods under tjänstgöring i Europa. Bilhandlare i Belgien och Västtyskland tar sig an dessa. I Sverige finns köpare. Leif Anderson tipsas om en vit illa lackerad Pontiac Firebird, utan Trans Am design, i Belgien och slår till på bilen som då rullat 6.500 mil. Den kostar 20.000 kronor (cirka 96.000 kronor i dagens penningvärde).

Leif Anderson renoverade den första gången i början av 1980-talet. Då fick den bli tidstypisk muskelbil: svart, både på utsidan och undertill, hissad i bak, och med avgasrör längs sidorna.

Tio år senare får han veta att det är en Trans Am och tanken väcks på att återställa den till originalutförande … men det dröjer till 2003 innan den andra renoveringen inleds.

Foto: Jacques WallnerLeif Anderson har ägt sin bil i 41 år och renoverat den två gånger. Foto: Jacques Wallner

Kunskap och tålamod krävdes för att få till den som den såg ut ny en gång 1969.

Renoveringen tar fyra år och då tog han hjälp med plåtjobb av Wille Wistedt i Huddinge, och med lack av Patrik Ericsson, Radical lack i Stockholm.

Nu träffas vi där Botkyrka motell en gång i tiden låg. Bilen är en läckerbit i färgerna ”Cameo white” och ”Liberty blue”. Leif Anderson startar och ett lågt muller fyller parkeringen. Jag tar plats i passagerarstolen.

Läs mer: Hurra för femtioåring som bara blev 35 – så minns vi Pontiac Firebird

Vi rullar längs gamla Riksettan söderut; när det blir möjligt får jag känna av kraften i den stora 400-motorn. Leif Anderson låter bilen accelerera så jag trycks bakåt mot ryggstödet, medan det låga mullret förvandlas till ett mäktigt rytande. Jag flyttas tillbaka till min barndoms jänkejärn.

Vad är charmen med en sådan här bil?

V-åttan; den sången, och att det är en muskelbil, och så utseendet.

Vi skiljs åt. På väg norrut i redaktionens laddhybrid som rullar på el saknar jag V8-sången.

Fakta. Pontiac Firebird Trans Am

Pris: Ny: cirka 4.500 dollar; samlarvärde i dag: cirka 130.000 dollar (drygt en miljon svenska kronor).

Bensinförbrukning: 20–30 liter/100 km.

Motor: 8 cylindrar, V-formation, 400 kubiktum cirka 6,5 liter, 335 hk. Fyrportsförgasare.

Drivning: Bakhjulsdrift.

Växellåda: Manuell med fyra växlar.

Acceleration, 0–100 km/tim: 6,3 sekunder.

Toppfart: 220 km/tim.

Längd/bredd: 490/188 centimeter.

Utrymme: Plats för fyra.

Tjänstevikt: 1.730 kilo.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.