Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Norwegian: Flygskatt hotar Arlandasatsning

Norwegians vd Bjørn Kjos vill göra Arlanda och Stockholm till ett nav för flygtrafik mellan Asien och Nordamerika. Arkivbild.
Norwegians vd Bjørn Kjos vill göra Arlanda och Stockholm till ett nav för flygtrafik mellan Asien och Nordamerika. Arkivbild. Foto: Nicklas Thegerström

Norwegian vill göra Arlanda flygplats till ett långdistansnav med direktflyg till platser som Karachi, New Delhi, och Islamabad.

Problemet: Sveriges planerade flygskatt.

I stället kan Norge och Danmark blir de stora vinnarna.

I går gick regeringen och finansmarknadsminister Per Bolund (MP) ut och meddelade att man går vidare med den planerade flygskatten, ett skatteförslag som har väckt skarp kritik.

Norwegians vd Bjørn Kjos är en av de största kritikerna. Han ser det som ett beslut som kommer att slå hårt mot såväl jobb som tillväxt och försämra Sveriges tillgänglighet, bland annat av erfarenhet från när flygskatten tidigare infördes i Norge.

– Införs flygskatten kommer man tvingas göra en ändring och inse att det var ett felaktigt beslut. Det gjorde man i Norge och jag är helt säker att så kommer att ske även i Sverige. Jag skulle bli väldigt förvånad om det inte sker, säger Kjos till TT.

Kjos ser också flygskatten som ett beslut som kan stjälpa Norwegians egna planer för den svenska marknaden.

I samband med besöket i Stockholm där han också träffar näringsminister Mikael Damberg (S), presenterade Kjos Norwegians plan på att göra Arlanda till ett flygnav mellan Asien och Nordamerika. Bland potentiella flyglinjer finns destinationer som ett flertal indiska storstäder men också platser som Karachi, Lahore eller Chengdu, alla utan direktförbindelser till Sverige i nuläget.

TT: Finns det verkligen ett underlag för resor från Stockholm till exempelvis Karachi och Pakistan?

– Inte från Arlanda till Karachi men åt motsatt håll. Exempelvis Karachi har 24 miljoner invånare och de allra flesta som vill åka till Europa eller USA vill så klart flyga så billigt som möjligt. I dag flyger de via Mellanöstern och Dubai men det skulle gå att göra mycket billigare via Stockholm, hävdar Kjos.

Enligt Norwegians beräkningar är dock en sådan satsning inte hållbar med en flygskatt och även det nuvarande linjenätet kommer att påverkas väsentligt, till exempel linjen till Oakland/San Francisco från Stockholm skulle inte bära sig ekonomiskt. Alternativet blir då att lägga flyget via Danmark och Norge som blir de stora vinnarna vid en svensk flygskatt.

– Det beror lite på vilka rättigheter vi får men enklast är väl att i stället flyga västgående trafik via Oslo och Europatrafiken via Köpenhamn, säger han.

Fakta. Norwegian

Norwegian grundades 1993 och trafikerar nu över 400 rutter till mer än 130 destinationer i Europa, Nordafrika, Mellanöstern, Thailand, Västindien och USA.

Hade 30 miljoner passagerare under förra året och förhoppningen är att komma upp i 35 miljoner under 2017,

Har 100 flygplan i sin flott men i nuläget beställningar om ytterligare 200 stycken.

Vill göra Arlanda till ett långdistansnav mellan Asien och USA.

Källa: Norwegian.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.