Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Så vill Facebook bygga virtuella världar

Facebook Spaces, skärmdump från Facebooks demofilm.
Facebook Spaces, skärmdump från Facebooks demofilm. Illustration: Facebook

I framtiden drar du på dig virtuella verklighetsglasögon, blir en tv-spelsliknande version av dig själv och träffar vänner i valfri 3d-miljö. Åtminstone om visionen Facebook nu visar upp blir verklighet.

För tre år sedan visade Facebook att man trodde stenhårt på virtuell verklighet genom att köpa vr-pionjären Oculus för svindlande två miljarder dollar. Det var då ett ungt företag utan ens en färdig produkt.

Sedan dess har Facebook gjort sitt bästa för att bygga hajpen, men först på tisdagen visades den första skissen på en riktig vr-produkt upp. ”Social vr” är begreppet, och det är vad det låter som: Platser där människor kan mötas i en tredimensionell värld, trots att de egentligen sitter på var sitt håll med uppkopplade de speciella glasögonen på. Facebook Spaces, kallas det.

Demonstrationen, som premiärvisades på utvecklarkonferensen F8 på tisdagen, för tankarna till fantasier om hur internet skulle se ut innan ett verkligt internet slog igenom.

En grupp vänner hoppar in i en 3d-filmad vy av ett semestermål och får en föraning om hur resan kommer kännas. Någon visar upp sin nya lägenhet (”fin balkong!”) och en stackare får fira sin födelsedag virtuellt med vänner som är avatarer på ett nöjesfält.

Man kan tänka på Spaces som chattrådar eller tillfälliga grupper, men där alla inbjudna kan uppleva en miljö tillsammans. Om någon saknar vr-glasögon kan hen ändå ansluta via vanlig videotelefoni och dyker då upp som en skärm i vr-världen.

Facebook slår ett slag för att just avatarerna ska fungera väl som efterapningar den riktiga personen. Inte så att de är fotorealistiska, snarare ser de ut som tecknade barnboksfigurer. Men frisyr, hårfärg och andra egenskaper ska automatiskt anpassas, tack vare algoritmer som analyserar ens profilbilder.

3d-filmer finns redan på Facebook. De kan ses enkelt genom att man panorerar mobilen runt sig, vilket ger effekten av att se sig omkring i världen. Med vr-glasögon får man en bättre känsla av närvaro, tack vare att de omsluter hela synfältet och följer huvudets rörelser. Däremot är inte 3d-video riktig virtuell verklighet. Man kan inte röra sig fritt i rummet utan är låst till kamerans placering.

Responsen på Facebook Spaces var blandad. Från de som ser det som ett första viktigt steg mot att göra virtuell verklighet till mer än en nisch i tv-spelsvärlden till de som fnös åt de grova figurerna (som dessutom saknar ben) och det deppiga i att fira födelsedagen i vr. Vissa drog paralleller till totalfloppade Second Life, som försökte bygga en virtuell 3d-värld där människor skulle mötas. Det visade sig vara ganska poänglöst och föll platt.

På Facebook tycks man vara högst medvetna om att det bara är en tidig skiss som visas upp. Gång på gång betonades att det är lång väg kvar. Allt man har sett hittills är lätt att avfärda som billig gimmick.

Men vr-tekniken blir ständigt bättre. Närvarokänslan är imponerande. Och om någon ska lyckas bygga en plattform för att umgås i virtuell verklighet så är det sannolikt Facebook, i egenskap av världens största sociala nätverk med gigantiska resurser till sitt förfogande.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.