Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Ytterligare ett storbolag stoppar Googlereklam

Brittiska kedjan Marks&Spencer stoppar all sin reklam på Google och Youtube. Arkivbild.
Brittiska kedjan Marks&Spencer stoppar all sin reklam på Google och Youtube. Arkivbild. Foto: Sang Tan/TT/AP

Brittiska detaljhandelskedjan Marks & Spencer är det senaste bolaget att stoppa all sin reklam på Google och Youtube, efter uppdaganden om att reklamen visats tillsammans med videos som uppmanar till extremism.

Det skriver FT.com på måndagen.

Stora bolag som BBC, HSBC, Lloyds, L'Oréal, Audi och Havas har redan fryst sin reklam från Google och/eller Youtube av samma orsak. Även den brittiska regeringen har stoppat investeringar i marknadsföring på Youtube efter att reklam från The Home Office, BBC och Transport for London visats bredvid hatvideos och homofobiska inslag.

Google har redan bett om ursäkt offentligt för problemen, som först rapporterades av The Times. Google kommer att ändra på både teknik och policy för att ge mer kontroll till de som vill göra reklam på plattformen.

För närvarande sätter Google en flagg för, och gör sedan en utredning av, kontroversiellt innehåll av tveksam natur. Google handskas med cirka 200.000 flaggade innehåll per dag och säger självt att det utreder dem inom 24 timmar.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.