Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

60 skäl till att Thåström är Sveriges största rockstjärna

00:44. Joakim Thåström fyller jämnt den 20 mars.

Ända sedan genombrottet med Ebba Grön 1977 har han varit en rockikon. I morgon fyller Joakim Thåström jämnt. Nils Hansson tänder 60 tårtljus för en riktig stjärna.

1. Joakim Thåström är unik som rockstjärna i Sverige, med en laddning och mytbildning som står ingen annan efter. År efter år. Han har behållit denna ställning i snart fyrtio år, i princip sen skivdebuten. Gjort vad han har kunnat för att krångla sig ur rollen, gått i landsflykt, hållit sig hemlig. Men inte sålt sig, inte sänkt ambitionsnivån. Och framför allt fortsatt att utvecklas, till den grad att han än i dag fortsätter att producera musik som hör till karriärens främsta.

Foto:

2. Förorten fanns där från start. Ingen satte som Ebba Grön Rågsved på kartan, gjorde ungdomsgården Oasen till en riksangelägenhet och förortspunken till ett ideal.

3. Ebba Grön var polisens kodnamn på insatsen som tog Norbert Kröcher innan han hann kidnappa Anna-Greta Leijon, och ersatte det ursprungliga bandnamnet The Haters efter bara några veckor – det fick i gengäld bli en låt på ”Skebokvarnsv 209” (2005).

4. Från scen- och skivdebuten 1978 till avskedet 1983 var Ebba Grön Sveriges tveklöst största punkband. Sen fortsatte bandet att växa efter splittringen, till dess att mytstatusen var självklar även för punkare som knappt var födda när det begav sig. Mycket som skulle känneteckna den typiskt svenska punktraditionen går att härleda direkt till Ebba Grön, som det vänsterpolitiska anslaget och en särskild melodisk ådra med mollklang.

5. Ebba Grön var aldrig Sveriges hårdaste punkband, och trots en rad förgripliga låtar som ”Skjut en snut”, ”Häng Gud”, ”Beväpna er”, ”Pervers politiker” skälldes de för mesiga av mer rättrådiga punkare. Men genomslaget lämnade alla andra långt efter.

6. Debutskivan var ett genuint gör-det-själv-projekt, i tidens anda. De såg en tidningsannons om billig skivinspelning, bokade en oattraktiv morgontid och gick upp i svinottan för att hinna dricka sig i form före inspelningen. Bilder togs i fotoautomat, omslaget kopierades upp på jobbet. Sen sprang de runt och sålde singlarna bäst de kunde, innan skivbolaget Mistlur fångade upp bollen och återutgav Sveriges första punkklassiker av format.

7. Alltid förvirrar det någon. De två låtarna på debutsingeln var ”Profit” och ”Ung & sänkt”, men skivan bar titeln ”Antirock”. Den andra, med låtarna ”Mona Tumbas slim club” och ”Tyst för fan”, kallades ”Prorock”. Och den tredje, med låtarna ”Vad ska du bli?” och ”Häng Gud”, hette ”Totalpop”. Fjärde singeln med ”Staten & kapitalet” och ”Ung & kåt” hade ingen ytterligare titel, men ena sidan var sid 1 och den andra sid A.

8. ”Vad ska du bli?” (1979) är bra nära den perfekta punklåten, lika lätt som blixtrande ilsken trots att texten handlar om tristess, med den klassiskt koncentrerade formuleringen ”gåuppgåtilljobbetjobbajobbaätalunch/samma sak händer i morgon”.

Foto:

9. Omslagsplåtningen till Ebba Gröns debutalbum var ett högoktanigt fylleslag på Berns, där nästan allt visade sig vara oanvändbart på grund av att en kompis från Rågsved stod och viftade på nästan varje exponering. Den bild som användes var skadad, men det fick gå.

10. ”Totalvägra” (1979) må ha skrivits av Ebba Gröns basist Fjodor, men även Thåström gjorde det. Och satt i fängelse för det.

Läs mer: Thåströms tio bästa låtar

11. 1979 satte Ebba Grön och Dag Vag in en gemensam förlovningsannons i Dagens Nyheter. Sen åkte de på gemensam Sverigeturné, under baneret ”Turister i tillvaron”. Och prydde tillsammans omslaget till första numret av den svenska rocktidningen Schlager.

12. Abba hade en logga där ena b:et var felvänt, det kopierade Ebba Grön. Och eftersom filmen om Abba fick namnet ”Abba the movie” fick filmen om Ebba Grön namnet ”Ebba the movie”.

13. I ”Ebba the movie” spelar Thåström ”Häng Gud” på kyrkorgel.

14. Med ”Mental istid” (1981) från Ebba Gröns andra album gör de provokativa punkarna i Ebba Grön inte bara en finstämd akustisk ballad, låt vara på svart botten, den letar sig dessutom in på Svensktoppen. Möjligen anade Thåström att han var på vippen att bli folkkär redan här.

15. Att det är en gammal progglåt av Blå Tåget må vara hänt, när Ebba Grön tog bort halva texten och några ackord, drog upp tempot och bytte titel till ”Staten & kapitalet”, fick den svenska punken sin allra största klassiker och en hit så bred att den nådde långt in i muf-land. ”Om det inte dansas till ’Staten & kapitalet’ är det ju inte en riktig fest”, som Fredrik Reinfeldt en gång slog fast.

16. Redan efter andra albumet var punk en alldeles för trång genre och Thåström ville vidare. Ebba Grön blev en kvartett, kompletterad med Stry Terrarie från nyss nedlagda Garbochock. Strax hade sidoprojektet Rymdimperiet startat, med trummaskin och Springsteen-klaviaturer, och muterade till Imperiet – som hade helt andra horisonter.

Foto: Adrian Pehrson Rockfoto17. Ingen svensk artist har en integritet större än Thåström, och den har bara vuxit med tiden. Redan som punkspoling i Ebba Grön tackade han nej till en hygglig del av alla mediepropåer, i dag är det snarast en händelse om han ger en enda intervju. Två gånger har han varit med i ”Skavlan”, bara för att sjunga, utan att ställa upp på en pratstund. Han har aldrig sommarpratat i Sveriges Radio, inte suttit i fåtölj hos Niklas Strömstedt eller tolkat kolleger i ”Så mycket bättre”. Bara att föreställa sig mängden av den sortens förslag han har fått genom åren är lätt svindlande, däremot kan han gästsjunga hos folkrockbandet Garmarna, sin gamle idol Mikael Wiehe eller sin stora sentida favorit Rome (från Luxemburg).

18. 1998 avböjde Ebba Grön ett erbjudande om tre spelningar för 18 miljoner kronor, trots att framför allt basisten Fjodor ville. Fast två återföreningar har faktiskt ägt rum. Den ena på en privat födelsedagsfest 1996, då Thåström vägrade sjunga Ebba Grön-låtar. Den andra på en hyllningsgala till Joe Strummer 2003, i tre Clash-låtar och med en entusiastisk Mick Jones från The Clash som gäst.

19. Det tog lite tid för Imperiet att hitta fram till vad de ville göra, men med singeln ”Du ska va president” (1984) nådde funkinfluenserna, det politiska gycklandet och popådran en förening som skulle leda ända till positionen som Sveriges ledande rockband.

20. Försöken att bemästra syntar och elektroniska rytmer var vid den här tiden primitiva, och låtar som ”Du ska va president” och ”CC cowboys” bör hellre höras som liveinspelningar. Men här inleddes det som skulle bli både oljudsexcesserna i Peace, Love & Pitbulls tio år senare – och den mångbottnade, gråa grusigheten i dag.

21. ”Fred” var inte ens någon av Hoola Bandoola Bands bättre låtar, men Imperiet kortade den skoningslöst (och titeln) samt satte ett modernt, hårdare beat bakom, och vips hade den svenska rocken en ny klassiker.

22. Det finns ingen som rör sig på scen som Joakim Thåström, ingen som lika spastiskt kan omfamna ett mikrofonstativ eller rycka till i takt med musiken.

23. Thåström spelar sällan gitarr längre, men var bättre på det än han ger sig själv kredd för. Det utlevelsefulla krevadgitarrsolot i ”Blå himlen blues” var en typisk höjdpunkt, i synnerhet live då det kombinerades med hans rörelsemönster till en sorts expressiv balett.

24. En lindrigt nykter Thåström plåtades i uniformsmössa från The Salvation Army, bilden publicerades i Schlager och tidningen mottog en formell protest från svenska Frälsningsarmén.

25. Hest och ödesmättat sjunger Thåström Bellmans ”Märk hur vår skugga” (1985), den ges ut under namnet Imperiet men de flesta hörde bara sångaren. Modernare hade Bellman aldrig låtit, bredare hade Imperiet aldrig slagit. På b-sidan av singeln låg Taubes ”Balladen om briggen Blue Bird av Hull” och en fortsättning i form av en djupdykning i den svenska vistraditionen tycktes mer än självklar. Många ropade i åratal om en sådan skiva, några framhärdar än. Men Thåström förefaller ha blivit skräckslagen av allt vad denna framgång satte i rörelse, och har knappt vågat sig i närheten av området igen.

26. Tack vare stråkarna på Imperiets album ”Synd” (1986) får Fläskkvartetten sin första breda exponering, året före sin egen debutskiva. De åker med på turnén också.

27. Den brasilianska dragspelaren Sivuca medverkar på samma album, och för med sig en doft av… tja, tango.

28. Efter att Imperiet tagit adjö väntade många sig en Thåström som äntligen öppnade sig mot vistraditionen och det melodiösa, i stället sökte han sig mot det taggiga och elektroniska.

29. På sitt första soloalbum 1989 konstaterade han att ”Alla vill till himlen”, sexton år före Timbuktu.

Foto:

30. Knappt någon efter Cornelis Vreeswijk har sjungit med en lika tydlig Stockholmsdialekt.

31. 1991 tackade han nej till Stockholms stads Bellmanpris, trots att han verkligen var i behov av pengar då. Att ta emot pris från en så förnäm borgerlighet stod han inte ut med, men förklarade att det hade varit annorlunda om Bellman själv hade delat ut det.

32. I Thåströms val av coverlåtar finns en genomgående linje, i all synnerhet de svenska, de som görs på allvar, i studioversioner. Där finns proggrörelsens stora Blå Tåget (”Staten & kapitalet”) och Hoola Bandoola Band (”Fred”, ”Keops pyramid”), men dessutom Pugh Rogefeldts bearbetning av Brecht/Weill (”Sura-baya-Johny”) och Ulf Dageby/Nationalteaterns tolkning av Dylan (”Men bara om min älskade väntar”). Vistraditionen länkas via Bellmans ”Märk hur vår skugga”, Taubes ”Balladen om briggen Blue Bird av Hull” och Cornelis ”Personliga Person”, medan Dan Anderssons ”En spelmans jordafärd” dröjde till en uddasamling 2009. Dessutom märks en inläsning av Bruno K Öijers ”Vykort”. Sammantaget en hel liten kulturkanon.

33. På senare år har Thåström mer övergått till att i stället fylla låttexter med tips om olika sorters favoritkultur; litteratur, musik, film, konst och även platser. Från Bertil Malmberg till The Blind Boys of Alabama, via Gdansk. Dan Andersson fick en hel låt, ”Om Black Jim” (2005), efter namnet han skrev under i tidningen Ny Tid.

34. Utflyttad till Amsterdam bildar Thåström det våldsamma industrirockbandet Peace, Love & Pitbulls, en typisk motvallsmanöver som vänder stora delar av hans egen publik emot honom. Debutalbumet ”Peace, Love & Pitbulls” (1992) svänger dock mer än de flesta lyckas uppfatta.

35. Peace, Love & Pitbulls andra album ”Red sonic underwear” (1994) är det minst lyssnarvänliga Thåström har gjort och en stor försäljningsflopp. Han kallar det stolt sin ”Sgt Pepper”.

36. Inget karriärsteg har varit populärare än när han återvänder med ett helt nytt soloalbum på svenska 1999, med en så typisk Thåströmrock att det är en gåta hur få av de låtarna han har valt att spela på senare turnéer.

37. Den stundtals tramsiga humorn är tydligare under Ebba Gröns tidiga år, men kan blomma upp när som helst. Till exempel i en albumtitel som 1999 års ”Det är ni som e dom konstiga det är jag som e normal”.

38. Thåström är känd bland vännerna som ”Pimme”, och om alla som kallar honom för det i dagligt tal också faktiskt skulle vara personlig vän med honom skulle han sannolikt vara Sveriges mest sociala person.

39. Som anstår en gammal industrirockare har Joakim Thåström Einstürzende Neubautens logga tatuerad på armen.

40. Har tackat nej till att framträda i Berwaldhallen. Ställde däremot upp och spelade akustiskt när Boo Folkets Hus i Orminge återinvigdes efter en brand 2008.

Foto:  41. Vissa sångare kan sjunga vad som helst så att det låter både personligt och gripande, Thåström är en av dem, en av Sveriges mest uttrycksfulla rockröster – både på fullt ställ, lika sårig som stark, och i knappt hörbara andetag. Samtidigt som han på senare år har hittat ett nedskruvat sätt att snarast recitera sina texter, med en sträv kornighet i stämman som rimmar perfekt med den suddigt svartvita estetik som präglar formgivningen. Ett mycket konstfullt sätt att låta konstlös.

42. 2005 tog karriären den senaste stora vändningen, när Thåström hittade ett sätt att skriva självbiografiskt utan omsvep, något han knappt varit i närheten av tidigare. Albumet ”Skebokvarnsv 209” döptes efter adressen han växte upp på och började med ett anrop till en gammal vän, skickat från exilen och fyllt av minnesbilder från uppväxten. Där finns också ”Främling överallt”, om hans tysta, onåbara far. Och sånger om tiden i glömskans och gömställenas Köpenhamn, om livet som hemflyttad igen, om det första bandet när allt började, om en gammal kärlek som aldrig gick över. I samband med utgivningen gav han nu inga intervjuer alls, vilket är den ungefärliga linje han har hållit sen dess.

43. ”Köpenhamn är bra om man inte vill vara med/Det kan gå dar här utan att jag pratar med en själ” sjunger han i ”Brev till 10:e våningen” (2005).

44. I ”Kort biografi med litet testamente” (2009) sätter han ihop bekännelselyrik så att den verkar rent fragmentarisk, nyckfull, en massa saker han har gjort än här än där i världen; det är barndom, utlandsäventyr, gråt framför tv:n, svek han aldrig sonat. Han sjunger att han har tappat räkningen på hur många gånger han har lämnat Sverige, men ändå förblir han en typisk svensk. Som ägnade alldeles för många år åt att försöka fly från sig själv och som för allt i världen inte vill bli begravd på Skogskyrkogården.

45. Texterna blir bara mer och mer avskalade. ”Fanfanfan” (2005) är en kongenial titel och nästan hela refrängen, ”Kom med mig” (2015) är en förunderligt mild blues där titeln är halva texten.

46. ”Samarkanda” (2012) har referensrekordet hittills: Erich Maria Remarques ”Triumfbågen”, Aleksandr Bloks ”Den okända”, Georg Groszs ”Den kärlekskranke”, Federico Fellinis ”La strada”, Ettore Scolas ”En alldeles särskild dag”, The Velvet Undergrounds ”Venus in furs”, The Gun Clubs ”Mother of Earth”, Bob Dylans ”The ballad of Hollis Brown”, Whitney Houstons ”I will always love you” (skriven av Dolly Parton), Nina Simone, Sevilla, Granada, Lissabon, Berlin samt jordgubbarna hos tant Berta.

47. En av samtidens mest fascinerande kärlekssagor i offentligheten är den mellan Joakim Thåström och Amanda Ooms. Efter drygt tio år tillsammans tillbringade de nästan tjugo år på var sitt håll, i andra förhållanden och olika länder. Ingen tycks dock ha kommit över den andra och sen 2010 är de ett par igen, vilket också har kunnat följas i några av Thåströms finaste texter.

48. Han håller sig gärna kvar i samma kretsar, en liten skara återkommande musikanter där Niklas Hellberg varit med sen Peace Love & Pitbulls 1992 och klaviaturmannen Per Hägglund från Imperiet har en bollplanksroll än i dag.

49. Inte ens i Ebba Grön ville han vara frontfiguren och Thåström förefaller verkligen gilla att vara en i ett band. Tillsammans med två av sina trognaste bandmedlemmar, Niklas Hellberg och Pelle Ossler, har han numera sidoprojektet Sällskapet, vars hittills två album kan ses som en lågintensiv pendang till hans vanliga skivor, men också till Osslers. Med en ganska perfekt laddning av överkurs och fördjupning för den särskilt intresserade.

Foto: 50. Att musiken låter gnisslig och grå hindrar inte att senaste albumet ”Den morronen” (2015) skildrar tillvaron i ganska ljus dager. Och i synnerhet den närmast idylliserande ”Gräsfläckar”, som benämner platser runt om Berlin och sjunger till ett du som ”var som sol”. Omöjlig att inte höra som en kärleksförklaring till kvinnan i hans liv.

51. Tacklistan på senaste albumet upptar endast två namn: det ena för catering, det andra för lån av en cymbal ”trots att han inte visste”.

52. Håkan Hellström förefaller ha hämtat mycket av sin sentida look från Joakim Thåström.

53. Till raden av kulturtips hör att han i ”Psalm” (2015) tipsar om den svarta madonnan i Czestochowa, en polsk ikonmålning, dit pilgrimer vallfärdar i enorma strömmar, från hela världen.

54. Publiken följer honom troget, men tar tacksamt emot de små korn av publikfrieri som bjuds. Efter en jämnt gråtonad konsert av nästan uteslutande nyare material kunde man på Annexet i Stockholm för två år sen skönja en närmast kollektiv suck av lättnad när den gamla Imperietlåten ”Kriget med mig själv” dök upp bland extranumren och gjorde en smula allsång möjlig.

55. Inte många andra skulle kalla en påkostad prestigebox om tio cd med massor av tidigare outgivet bonusmaterial för ”…ungefär så här”.

56. Har sjungit om att ha bott på fler Stockholmsadresser än till och med Strindberg, är numera bosatt mitt i Stockholms city.

57. När Joakim Thåström i juni i fjol gjorde ett inhopp på Håkan Hellströms andra Ullevikonsert var han den enda av gästartisterna som inte sjöng någon av Hellströms låtar, utan Ulf Dagebys Dylantolkning ”Men bara om min älskade väntar” – som Thåström tidigare hade gett ut på skiva, men inte Hellström.

58. Alltid förvirrar det någon. Den 21 april kommer den stora Imperietboxen ”Silver, guld och misär”, elva lp med bandets samtliga album på svenska plus hopsamlade singlar från både Rymdimperiet och Imperiet. Stor förväxlingsrisk uppstår därmed med cd-boxen med samma namn från 2009, vars innehåll skiljer sig på rätt många punkter.

59. Förra Sverigeturnén inleddes med två utsålda konserter på Annexet i Stockholm. På höstens Nordenturné gör han i stället hela sex spelningar på Cirkus. Innan dess kommer ännu ett nytt album.

60. Enligt samstämmiga uppgifter är jubilaren till vardags en rätt lättsam typ.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.