Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Filmrecensioner

Alex Kurtzman: The mummy

På 1930-talet skrämde filmstudion Universal skiten ur biopubliken. Dracula, Frankenstein och Den osynlige mannen – Universal monsters som de kallades – såg dukens ljus under depressionens och de totalitära makternas år. Filmerna minde om arkeologiska upptäcker och flirtade med 1800-talsberättelser.

2

Skräck

”The mummy”

Regi: Alex Kurtzman

Manus: David Koepp med flera.

I rollerna: Tom Cruise, Sofia Boutella, Annabelle Wallis, Russell Crowe.

1 tim 47 min (Från 15 år)

Den som besökt British museum vet att mumier är mest effektiva av dessa skräckfigurer. Sarkofagerna öppnar fantasihål mot människor bevarade i tusentals år. Därför är det synd att den The mummy som nu inleder en rad nyinspelningar av Universals monsterfilmer (med samlingsnamn Dark universe) gör andra slags hål i huvudet.

Där Karl Freunds Mumien (1932) inspirerades av Tutanchamons grav som öppnades 1922 börjar The mummy i amerikansk krigsföring. Soldaten Nick (Tom Cruise) extraknäcker som plundrare i Irak IS kulturförstörelse döljer spåren.

Regissören Alex Kurtzman försöker sig på Indiana Jones-territorium och en skojfrisk Nick snubblar ner i en egyptisk grav tillsammans med en arkeolog (Annabelle Wallis) som han förfört. Snart har de väckt en sur mumieprinsessa med drömmar om världsherravälde och dragit på Nick en förbannelse.

Det fungerar i dryga halvtimmen. Visuellt går det efter en grandios flygkrasch bara utför 3D-glasögonen är ofta meningslösa eftersom det inte finns mycket djuptänk i fotot. Manuset kämpar mellan zombiefilm och etablering av monsterserien (Russell Crowe dyker upp som Dr. Jekyll). Det är bara att konstatera: franchisetanken har numera högre prioritet än berättelsen. Men så är regissören också vanligtvis producent vilket förklarar det dyra men märkliga valet av huvudroll.

Skämten om vem som är äldst, Tom Cruise eller mumien, är redan gamla. Men det är inte kärnproblemet. Här har vi en rutinerad skådespelare som är briljant på att spela charmigt förvirrad. Istället tolkar han egyptisk förbannelse som mental bedövning.

Kanske helt i linje med B-filmnivån The mummy till sist kör fast i.

En gång i tiden visste Universal att man uppdaterar rädslor till samtiden inte bara kör dem i mixern. Skräcken i Svarta lagunen (1954) berörde atomålderns mutationer. Och med viss välvilja kan mumien som nu följer stackars Tom vart han går, sitter och står tolkas som metafor för datavirus eller sexuellt överförbar sjukdom (hon är sotis också). Men då kan man hellre se den läskiga It follows (2014).

Filmerna i Dark universe har redan knutit till sig jättenamn. Och visst, i jämförelse med det här bandagespektaklet känns Javier Bardem lovande som Frankensteins monster. Ändå: Universal borde titta mer på vad tv-serier som Penny Dreadful gör med liknande
grundmaterial istället för att strunta i manus och personregi och kasta pengar på stora namn och trötta effekter.

Se mer: Udda monster: Kaniner (Night of the Lepus 1972), Plantor (The Day of the Triffids 1962), Robotgorilla (Robot monster 1953)

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.