Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Filmrecensioner

Upphovsmannen var en kvinna – om fotografen Alma Haag

Alma Haag var den första svenska kvinnliga pressfotografen.
Alma Haag var den första svenska kvinnliga pressfotografen. Foto: SVT

Kameraöga på tidigare okänd DN-pionjär.

3

Dokumentär
”Upphovsmannen var en kvinna”
Regi: Wanda Bendjelloul, Arianna Bommarco Catomeris, Katarina Hellberg
Med: Eva Dahlman, Magnus Haag, Ellen Dahlberg, Ragnhild Haarstad, Ulla Lemberg, Frida Winter med flera. Längd: 58 minuter (visas 10/3 i SVT2 samt 12/3 och 15/3, finns också på SVT Play).

När 25-åriga Alma Haag anställs på Dagens Nyheter 1907 är det nytt med pressfotografer och unikt med kvinnliga sådana. Hon arbetar med att retuschera på klichéanstalten som bearbetar fotografierna, men tar också nyhetsbilder till tidningen. Hon fotograferar August Strindbergs begravning 1912, och olympiska spelen i Stockholm samma år.

Men hon förblir okänd. En reprofotograf i bakgrunden under alla sina årtionden på Dagens Nyheter. Dokumentären lyfter fram hennes liv och historia, men tecknar också ett bredare porträtt av kvinnliga pressfotografer på 1900-talet. Så sent som på 1960-talet väcker det rubriker, och motstånd från manliga kolleger, när Ragnhild Haarstad (Svenska Dagbladet) och Ulla Lemberg (Aftonbladet) anställs.

Även i dag berättar kvinnliga pressfotografer om hur gamla inställningar lever kvar i skrået. Oskärpa och fel fokus hos en del män.

Filmen följer fotohistorikern Eva Dahlman som reser runt landet för att leta bilder och spår av kvinnliga fotografer. Hon har inte ens hört talas om Alma Haag när ett brorsbarnbarn till fotografen hör av sig. Alma dog 1979, och familjen har vårdat hennes efterlämnade resväska. Där finns hennes fotografier, minnen, dokument och berättelser från ett händelserikt liv.

Utifrån det byggs den timslånga dokumentären, som handlar om många fler än Alma Haag. Filmarna har intervjuat några hon kände, och en skådespelare föreställer Alma i dramatiserade scener som visar hantverket bakom dåtidens fotografering. Lite stelt.

Det är desto mer givande med journalfilmer från det tidigare 1900-talets Stockholm, som placerar in Alma Haag och stillbilderna i tid och miljö. Högläsning av minnen hon skrivit ner ger fördjupning.

Fotohistoriker Dahlman berättar om flera kvinnliga porträttfotografer från 1800-talet, så kallade bygdefotografer, och framgångsrika yrkeskvinnor i huvudstaden. Filmen visar också arbetet med utställningen ”Upphovsmannen är en kvinna” på Marabou konsthall. Där kan man nu se Haags och andras bilder till och med den 23 april.

Alma Haag har varit okänd, och det gör att det inte finns mycket uppgifter om kvinnan från Sparlösa i Västergötland som blev en pionjär i Stockholms tidningsvärld. Det blir luckor i berättelsen, hopp i historien. Jag hade gärna sett och hört mer från Almas resväska.

Wanda Bendjelloul medarbetar i Dagens Nyheter. Därför recenseras ”Upphovsmannen var en kvinna” av Jens Peterson, filmredaktör på Aftonbladet.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.