Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Glitter, motstånd och Marie Göranzon på vift – årets scenhöst har god potential

Johan Hilton om scenhösten 2017.

Det finns en kundtidning om film jag läser som alltid inleds med en kort krönika av chefredaktören. Där berättar hon alltid vilken säsong det för närvarande är och varför hon just då älskar att gå på bio. Det är en sorts stelnad entusiasm som med åren har förvandlats till det repetitiva, nu är biohösten här och då är det underbart att krypa in i en mörk salong och bara mysa framför en romantisk komedi/actionfilm/rysare! Nu är biovåren här och då är det underbart att krypa in i en mörk salong! Nu är det sommar och då är det underbart att...

Jag känner mig lite så just nu. För faktum är att det ju inte finns något bättre än att sitta i en teatersalong under de mörka höstmånaderna. Jag vet! Men det är ju faktiskt sant?

Sammantaget har det funnits starkare säsonger än hösten 2017, mycket återvinning av gamla succéer och säkra kort blir det. Samtidigt finns det flera oväntade och roliga inslag. Lena Olins comeback som teaterskådespelare i Tommy Berggrens uppsättning av ”Vem är rädd för Virginia Woolf”, till exempel. Marie Göranzons desertering till Kulturhuset och Soppteaterns ”Svärmor kommer”. Och så ”Tartuffe på banken” på Moment Teater, där den religiöse hycklaren dumpat kyrkan och mönstrat på hos finansvärlden.

Men också ett gäng andra guldkorn – som vi har samlat i det här årets upplaga av Scenhöst. Jag kan bland annat rekommendera Kristina Lindquists samtal med tre generationers dragshow-drottningar – Carlos Romero, Robert Fux och Christer Lindarw. Alla står de på scenerna i höst och dämpar mörkerdeppigheten med glamour och queert motstånd.

Missa heller inte Jacob Lundströms samtal med Jan Malmsjö som – trots att han, med egna ord, ”för fan är överpensionerad” – nu gör comeback på Dramaten i Samuel Becketts ”Krapps sista band”.

Eller Betty Skawonius porträtt av Lina Englund, skådespelaren som handlöst kastar sig in i en maffig musikal på Riksteatern om revolutionsstämningarna under den gustavianska epoken, ”Bläck eller blod”.

Scenhösten ser kort sagt ut att på det hela taget bli en bra årstid i år också. För kom ihåg: det finns inte något mer underbart än att krypa in i en mörk salong och förlora sig framför en fin föreställning.

1 ”Norénhotellet”, regi Birgitta

1 ”Norénhotellet”, regi Birgitta Egerbladh, Helsingborgs stadsteater. Premiär 23/9

Birgitta Egerbladh är en av landets roligaste regissörer och koreografer – att låta henne gå loss på Lars Noréns dramatik är en fullkomligt lysande idé.

2”Mental states of Sweden in dance”, regi Mattias Andersson, Elverket. Spelas nu

Mattias Andersson knyter ihop sin sociologiska kartläggning av det svenska kynnet med ett lika humoristiskt som gripande samarbete med Cullbergbaletten.

3”Kinema”, gästspel, Riksteatern. Spelas 3/10 på Södra teatern

Finsk nycirkus låter kanske inte spontant som någon kioskvältare. Men att som här sätta den relation till filmkonsten borgar definitivt för en intressant kväll.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.