Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Konst

Mina favoriter bland säsongens konstutställningar

DN:s konstredaktör Birgitta Rubin listar de bästa utställningarna just nu.

Öyvind Fahlströms idéer går igen

Installationsvy från Moderna museet med Ibrahim Mahamas och Katarina Pirak Sikkus verk.
Installationsvy från Moderna museet med Ibrahim Mahamas och Katarina Pirak Sikkus verk. Foto: Åsa Lundén / Moderna Museet

”Manipulera världen. Aktivera Öyvind Fahlström” – Moderna museet Stockholm. Visas tom 21/1

Poeten och konstnären Öyvind Fahlström dog 1976 - men hans aktivistiska idéer lever vidare. På Moderna museet är nu fyra av hans verk med flyttbara delar en ”spelplan” för 28 nutida konstnärer, som prövar hur Fahlströms tankar om en manipulerbar värld kan fungera i dag. Curatorn Fredrik Liew har samarbetat med konstnärsduon Goldin+Senneby om utformningen av utställningen och här finns ett flertal lysande verk, som Hito Steyerls omtalade videoinstallation ”Factory of the Sun”. Iscensättningarna på nedre plan fungerar bäst, särskilt Ibrahim Mahamas stämningsfulla installation med jutesäckar i dialog med Katarina Pirak Sikkus duk med spår efter demonstrationerna mot gruvbrytning i Kallak. 

Högaktuell konst om klimatfrågan

Bigert & Bergström, "Rescure blanket for Kebnekaise" (2016)
Bigert & Bergström, "Rescure blanket for Kebnekaise" (2016) Foto: Bigert & Bergström.

Bigert & Bergström, ”I stormens öga”. Artipelag, Gustavsberg. Visas t o m 25/2.

Konstnärerna Mats Bigert och Lars Bergström har arbetat tillsammans i tre decennier och nu visar duon ett urval av sin konst på Artipelags konsthall. Här kan man konstatera att Bigert & Bergström bara blir mer och mer aktuella för varje år, beroende på en konsekvent fokusering på miljö- och klimatfrågor. Framför allt diskuterar deras verk effekterna av allt mer extrema väder, däribland torka och orkaner som sprider förödelse i sina spår. Senast tog duon sig an den globala uppvärmningens effekt på Kebnekaise, vars sydtopp sakta smälter - och iscensatte en spektakulär räddningsaktion med en värmeavstötande jättefilt.

Krigsbilder med sprängkraft

Martha Roslers fotomontage "Invasion", från nya serien "House Beautiful: Bringing the War Home" 2008.
Martha Roslers fotomontage "Invasion", från nya serien "House Beautiful: Bringing the War Home" 2008.

”Bilden av krig” - Bonniers konsthall, Stockholm, t o m 19/1

”Bilden av krig” på Bonniers konsthall har ett tungt men livsviktig tema, då vi dagligen bombarderas av medias krigsbilder. De kan väcka empati och fungera avskräckande men även fungera som vapen i sig och propaganda för krig. I denna utställning djupborrar konstnärerna i hur mediedramaturgin ser ut och hur dessa våldsbilder påverkar oss. Bearbetningar av bildartilleriet avtäcker manipulationer och spelet i kulisserna medan andra verk avslöjar brutala krigsförbrytelser. DN-fotografen Pauls Hansen, som ställer ut sina starkaste bilder av krig och flyktingströmmar på Fotografiska (tom 19/11), är inbjuden till en konferens på Bonniers konsthall den 25/11 för att tala om "visuellt berättande i krigszoner".

Siri Derkert, "Ryttare" 1916-17. Foto: Bukowskis
Siri Derkert, "Ryttare" 1916-17. Foto: Bukowskis

”Form och färg – André Lhote och svensk kubism”, Waldemarsudde, Stockholm. Visas t o m 21/1.

Waldemarsuddes stora höstutställning handlar om fransmannen André Lhotes nära fyrtioåriga lärargärning i Paris. Hans måttfullt kubiserande kompositioner och färgstarka bildspråk tilltalade många skandinaver och denna utställning är en riktig forskningsbragd, som för första gången kartlagt omkring 200 svenska konstnärer som studerade på Academie Lhote. Utställningen innehåller 180 verk av ett femtiotal konstnärer och deras läromästare. Av eleverna tillhör Georg Pauli, Siri Derkert, Tyra Lundgren och Christer Strömholm de i dag mest kända namnen.

Rineke Dijkstra, "Almerisa Asylumseekercenter Leiden, march 14, 1994"
Rineke Dijkstra, "Almerisa Asylumseekercenter Leiden, march 14, 1994" Foto: Rineke Dijkstra

Rineke Dijkstra, Louisiana museum, Humlebæk, Danmark t o m 30/12 och Hasselblad center, Göteborg, t o m 4/2

Den holländska konstnären och porträttfotografen Rineke Dijkstra har i år belönats med det prestigefulla Hasselbladspriset. Louisiana museums stora retrospektiv innehåller ett flertal hennes mest omtalade serier och videoverk, medan Hasselblad centers betydligt mindre utställning är koncentrerad på hennes signifikativa porträtt av flickor och unga kvinnor i utveckling. Missa inte chansen att ta del av hela bredden och djupet i Dijkstras konstnärskap, vars raka och till synes okonstlade stil kräver tid och uppmärksamhet. Respektfullt och skickligt utvecklar hon porträttgenren, med fokus på kroppsspråk, blickar och talande detaljer. Långsiktighet är ett annat signum, som i den ännu inte avslutade serien med den bosniska flyktingflickan Almerisa (bilden), som hon började följa 1994.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.