Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Konstrecensioner

Bill Viola: Visitation Reformation i Uppsala domkyrka/konstmuseum

”Tempest” av Bill Viola i Uppsala domkyrka.
”Tempest” av Bill Viola i Uppsala domkyrka. Foto: Magnus Aronson.

Sakral videokonst i kyrkan. Den kände amerikanske videokonstnären Bill Viola gästar Uppsala. Hans måleriska anslag och referenser till äldre konst passar perfekt i Uppsala domkyrka, tycker Sebastian Johans.

KONST
Bill Viola: ”Visitation Reformation”
Uppsala domkyrka/Uppsala konstmuseum
Visas till och med 5/11

Med nyhetssändningar fyllda av översvämningskatastrofer och nordkoreanska provsprängningar kunde Uppsala domkyrka knappast önska sig en mer passande resonanslåda till utställningen ”Visitation Reformation”, som presenterar fem verk av videokonstpionjären Bill Viola i kyrkorummet.

Bill Violas verk är inte sysselsatt med det finstilta och sublima, utan riktar sig med stora gester mot de stora, för att inte säga gigantiska frågorna. Varande och icke-varande, födelse och död, frälsning och förbannelse.

Violas långsamma och vattenfyllda verk flyter konfliktlöst in under katedralens höga kryssvalv. Till skillnad från kolleger som också har följt videokonsten från dess linda, som Nam June Paik, har Viola ett tydligt måleriskt anslag. Med referenser till medeltida konst och renässansmåleri passar det som hand i handske i den sakrala miljön.

Det är ingen tillfällighet att just Viola, och medskapande hustrun Kira Perov, återkommande har producerat uppskattade verk för specifika kyrkorum. Däribland en serie martyrer i St Paul's i London och återfödelsefanfaren ”Ocean Without a Shore” i ett litet kapell under den 52:a Venedigbiennalen.

Det första som möter betraktaren i Uppsala domkyrka är den porlande vattenstrålen i videodiptyken ”Ablutions, där en manlig respektive kvinnlig gestalt, knappt synliga i bakgrunden, tvår sina händer.

Likt många av Viola och Perovs arbeten kunde verket anklagas för en viss övertydlighet. Men man kan också välja att se det som en narrativ puff i riktning mot den jakt på ursprung, insikt och förändring till en utställning som har initierats till 500-årsminnet av Luthers 95 teser.

Temat återkommer i olika intensitet i samtliga verk. I ”Tempest (Study för the raft)” översköljs en grupp om 19 individer av en våldsam vattenkaskad. I ultra slow motion blir deras kämpande för att hålla sig stående en slående koreografi om människans fatala futtighet i jämförelse med naturens krafter.

I ”Visitation” rör sig två kvinnofigurer sakta mot betraktaren i en kornig svartvit massa, filmad med en äldre övervakningskamera. När de nästan täcker skärmen bryter de plötsligt igenom en yta av rinnande vatten och på andra sidan vattnet återges de plötsligt i färg och hd. Efter några ögonblick av klarsyn stiger de tillbaka in i dunklet.

Violas verk gör i stora drag sitt jobb och skapar ett konfliktfritt läckage av samtidskonst i kyrkan. Videornas långsamma tempo ställer krav på betraktaren och är en uppmaning om att sänka tempot, det vill säga samma aspiration på eftertänksamhet som hela byggnaden vill förmedla.

Utställningen får en förlängning på Uppsala konstmuseum där en tät kö av människor, i verket ”Observance”, rör sig framåt för att i tur och ordning bevittna någonting fruktansvärt. Sorgen som tecknas i de köandes ansikten förstärks effektivt av det långsamma tempot. Videon har sällskap av en mustig serie äldre porträtt, bland annat Lucas Cranachs porträtt av Luther, som liksom videon bistert stirrar på den punkt bortom hopp där betraktaren befinner sig.

Här, i det dystra mötet mellan historiska och samtida blickar, börjar behovet av någon typ av reformation bli väldigt kännbar.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.