Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Konstrecensioner

Ian McKeevers på Andersson/Sandström i Stockholm

Ur ”Hours of darkness, hours of light”.
Ur ”Hours of darkness, hours of light”. Foto: Andersson/Sandström

Abstrakta målningar med vilja att berätta.

Det är ofta svårt att närmare förklara varför man golvas av en abstrakt eller nonfigurativ målning.

Framför engelska Ian McKeevers små, nästan monokroma fält på trä och större tvåfärgade diptyker på duk är det emellertid enkelt. I snart sagt varje verk i utställningen på galleri Andersson/Sandström i Stockholm (visas tom 18/2) bor ett narrativ som vill vräka sig ut genom den tvådimensionella ytan och låta berättelsen inta betraktaren.

Det går att säga mycket om McKeevers kompositioner av enkla former och lager på lager av färg. De dallrar inte alltid av originalitet. De kan läsas som ganska futtiga ljusmålningar eller nödtorftigt maskerade antydningar till romantiskt disiga landskap eller rum. De kan ses som en nästan pubertal kärleksförklaring till den lättvindiga mystik som finns i ett överexponerat fotografi. Men allt det saknar betydelse då varenda bild känns som första sidan i en bok som jag omedelbart förstår att jag längtat efter att läsa.

Man ska som bekant vara restriktiv med att tillskriva konstverk diffusa världen som ”sanning”. Fast i en tid som av framtiden kommer att definieras av sin oförmåga att hantera alternativa fakta och annan jävelskap framstår ändå Ian McKeevers beslöjade men ivriga vilja att berätta som en nödvändig bubbla av uppriktighet.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.