Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Scen

Johan Hilton: Tio pjäser att se fram emot i höst

DN:s ­scenredaktör Johan Hilton plockar guldkornen ur höstens repertoar. Kanske ­finns den stora teaterupp­levelsen bland dem – kanske inte.

En sak har jag lärt mig ­under min drygt decennielånga bana som teaterkritiker. Att boka teaterbesök efter hur intressanta föreställningarna låter på papperet är en ungefär lika pålitlig metod som att spå i kaffesump.

Några av förra årets största konstnärliga magplask – inget nämnt, inget glömt – backades upp av ett påkostat eller bara super­smart pr-maskineri som fick allt att te sig som guld och gröna skogar. Några av de största aha-upplevelserna hade betydligt magrare resurser. (Galeasens ”Hamlet” på Skeppsholmen, till exempel. Som visas på bio den 10 september. Missa inte den, för allt i världen.)

Därför har jag egentligen bara ett enda råd att ge publiken i höst: boka upp er på allt. Visserligen får man sitta av en hel del tråkigheter. Å andra sidan tränar man sittfläsket och får i bästa fall även vara med om det där som i ett slag utplånar alla bittra minnen av segdragna föreställningar vid Nybroplan och påminner en om varför man fortsätter att fram­härda som publik.

Den stora teaterupplevelsen. Som infaller ungefär en gång på hundra. Men tro mig, den brukar oftast vara värd de 99 dikeskörningarna, pajaskonsterna eller likgiltigheterna. Själv skulle jag känna mig betydligt fattigare som människa utan, säg, Mattias Anderssons uppsättning av ”Brott och straff” på Backa i Göteborg 2007. Eller Suzanne Ostens ”Besvärliga människor” på Unga Klara 1999. Faktum är att jag inte skulle vilja leva utan dem.

Det är alls inte otänkbart att det finns fler upplevelser av den kalibern bland de tio guldkornen här bredvid. Men kom ihåg: de kan minst lika gärna finnas någon helt annanstans. Det är det som är själva grejen med teater.

 

”Fadren”

Regi Anna Pettersson.

Strindbergs Intima Teater/Dramaten. Premiär 24/8

I högproduktiva Anna Petterssons dekonstruktioner av teaterklassiker kan i stort sett vad som helst hända. Det vet alla som såg hennes prisbelönta version av Fröken Julie härom året. Efter fjolårets succé med Hedda Gabler inleder hon och Johan Rabaeus nu en batalj om Strindbergs läbbigaste kammarspel.

 

Foto:

”Den tatuerade änkan”

Regi Jonna Nordenskiöld.

Scalateatern, Stockholm. Premiär 7/9

Lars Molins novellfilm om farmodern som efter ett oväntat arv får ett nytt liv – inte minst på det erotiska planet – mutade in en särskild plats i den svenska folksjälen. I Scalateaterns iscensättning axlas Mona Malms paradroll av Ann Petrén – som får sällskap av Björn Kjellman som alla kavaljererna.

 

”Grottbjörnens folk”

Turteatern, Kärrtorp. Premiär 16/9

Bästsäljarförfattaren Jean M Auels kitschiga stenålderssnusk på radikala Turteatern har potential att bli höstens djärvaste och mest oförutsägbara projekt. Huruvida hjälten Jondalars fysionomi, hum hum, lever upp till romanens återstår fortfarande att se.

Läs mer: Lotta Olsson: Tio deckare du måste läsa i höst 

”Göra sig av med Eddy”

Regi Per Öhagen.

Kulturhuset Vällingby/Skärholmen. Premiär 28/9

Franske författaren Édouard Louis knäckande bra roman om uppväxten i ett nordfranskt proletariat förvandlas till monolog på Stadsteaterns ungdomsscen. Björn Elgerd, som senast sågs i fina Transaktion, gör den enda rollen som Eddy.

 

”Vem är rädd för Virginia Woolf”

Regi Tommy Berggren.

Kulturhuset Stadsteatern. Premiär 29/9

Det är snart tre decennier sedan Lena Olin senast stod på en svensk teaterscen. Nu återvänder hon till slut som grälsjuka Martha i Tommy Berggrens uppsättning av Edward Albees (ärligt talat snart sönderspelade) klassiker. Olin är dock Olin – och borde synas lite oftare på scenen.

Foto: Carl BengtssonPeter Andersson och Lena Olin spelar George och Martha i ”Vem är rädd för Virginia Woolf” som har premiär på Kulturhuset Stadsteaterns den 29 september. Foto: Carl Bengtsson

 

”Flugorna”

Regi Angelina Stojcevska.

Göteborgs stadsteater. Premiär 30/9

I skuggan av senare års civilisatoriska katastrofer – inte minst i Syrien – har krigs- och hämndtemat i Aiskylos antika tragedisvit Orestien fått förnyad aktualitet. Sartres version, som spelas i Göteborg i höst, hade premiär i naziockuperade Frankrike och problematiserar i första hand medlöperi och ansvar.

 

”Bläck eller blod”

Regi Alexander Öberg.

Riksteatern. Premiär 15/10

En musikal om tryckfrihet låter kanske inte så sexigt. Men i Bläck eller blod frammanas en bild av ett svenskt 1700-tal som inte är alltför olik egen tid. I skuggan av tekniska och politiska landvinningar formeras ett reaktionärt motstånd som snart ska få ödesdigra konsekvenser. Anders Ekborg och Lina Englund spelar huvudrollerna.

 

”Kung Oidipus/Antigone”

Regi Eirik Stubø.

Dramaten. Premiär 3/11

Få regissörer kan som Dramatenchefen Eirik Stubø skapa en så förtätad scenisk stämning att den ofta, snarare än pjäsen i sig, dröjer sig kvar som ett slags drömlikt minne. Nu tar han sig an världens kanske första deckare – kung Oidipus söker en mördare – som i detta helaftonprojekt får sin pendang i Antigone, världens kanske första pjäs om civil olydnad.

Läs mer: Malin Ullgren: 10 böcker att se fram emot i höst

”Tartuffe på banken”

Regi Andreas Boonstra.

Moment teater. Premiär 4/11

På Moliéres tid var det fortfarande prästerskapet som toppred församlingen och slog blå dunster i ögonen på den med vagt formulerade löften om hinsides belöningar. I dag, menar Moments Andreas Boonstra, har prästerskapet ersatts av banktjänstemän. Förutsättningar för omissbar satir – som så ofta på Moment.

 

”Vintermusik”

Regi Sofia Jupither.

Kulturhuset Stadsteatern. Premiär 2/12

Lars Noréns Stilla liv delade både publik och kritikerkår när den hade premiär i våras. I besläktade Vintermusik sätter han fokus på åldrandet. Tio gamla människor samlas här på en varm sandstrand och förbereder sig för den stundande döden – beckettskt är bara förnamnet.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.