Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Scenrecensioner

Fotografi 51 på Playhouse teater

Cecilia Frode i ”Fotografi 51”.
Cecilia Frode i ”Fotografi 51”. Foto: Elliot Elliot

Rakryggad Cecilia Frode. Patriarkatets behärskade utforskare.

”Fotografi 51”
av Anna Ziegler
Översättning: Joachim Siegård & Elisabet Klason. Regi: Elisabet Klason. I rollerna: Cecilia Frode, Jonas Kruse, Adam Randle, Anton Häggblom, Oscar Töringe, Anders Berg. Scen: Playhouse teater, Stockholm. Speltid: 1 tim 20 min.

 

 

I veckan har både ”Fotografi 51”, pjäsen om forskaren Rosalind Franklin och ”Hidden figures”, filmen om det matematiska geniet Katherine Johnson, premiär. Två av 50-talets mest begåvade vetenskapspersoner som båda stångades mot en fundamentalistisk könsmaktsordning.

Franklin dog redan 37 år ung av cancer. Arbetet med de röntgendiffraktionsbilder, som möjliggjorde upptäckten av DNA-molekylens uppbyggnad, utsatte henne för strålning. Tre manliga forskare, som använde Franklins resultat, tilldelades sedan Nobelpriset i medicin.

”Fotografi 51” beskriver ett då som också är ett nu. En dygnet-runt-forskning där Franklin, utöver de vetenskapliga komplikationerna, tvingas lägga krut på att hålla manligt förakt och sexism ifrån sig.

Men Zieglers pjäs i Elisabet Klasons regi ställer också andra frågor: vilket personligt pris har en karriär? Vad betyder mest för en människa; kärlek och närhet eller ett disciplinerat liv där fokus ligger på att uppnå resultat? Är det möjligt att förena?

Cecilia Frode gestaltar Franklin med rakryggad behärskning. Likt en kniv skär hon genom hopen. Kollegan Wilkins, Jonas Kruse kallt korrekt farbroderlig. Noga med att tituleras doktor samtidigt som han brummar ”fröken”. Anton Häggblom som Caspar, kollegan vars värme rör Franklin. Anders Berg och Oscar Töringe, duon som profiterar på hennes resultat och Adam Randle, wannaben Gosling, en Toker när Frode agerar Snövit bland dvärgar.

”Fotografi 51” är en form av torrteater där vetenskapsbegrepp kör runt likt de ideliga förflyttningarna av laboratoriets bänkar. Men spelet är också ett smart och elegant synliggörande av en forskargärning, en könsmaktsordning och ett livsdilemma.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.