Elisabet Strid i Ture Rangströms ”Kronbruden” på Göteborgsoperan.
Elisabet Strid i Ture Rangströms ”Kronbruden” på Göteborgsoperan. Foto: Fredrik Nystedt Rockfoto

Vacker tragik. Kronbruden en svart saga på Göteborgsoperan.

Kronbruden

Av Ture Rangström

Drama av August Strindberg

Dirigent: David Björkman. Medverkande: Elisabet Strid, Markus Pettersson, Maria Streijffert, Katarina Karnéus, Mats Almgren, Åke Zetterström, Ann-Kristin Jones, Karl Peter Eriksson, Caspar Engdahl med flera. Scen: Göteborgsoperan.

Det är få svenska operor som har blivit klassiker men till dem hör Ture Rangströms ”Kronbruden” från 1915. En opera efter August Strindbergs tragiska drama från 1901 om den fattiga soldatflickan Kersti i ett gudfruktigt och socialt kontrollerat bondesamhälle som dödar sitt utomäktenskapliga barn som hon har med Mats för att kunna gifta sig med honom som kronbrud (jungfru).

När Göteborgsoperan nu gör den konsertant är sopranen Elisabet Strid den elfte Kersti om man räknar in uppsättningar i Tyskland och Finland. På Stora Teatern sattes den upp på 1970-talet. 1990 gjorde Inger Åby en hyllad tv-film som blev en scenisk version i Malmö 1998. Och 2001 framfördes den konsertant under två kvällar på Kungliga Operan.

Man kan kanske tycka att Rangström varit för lite för respektfull mot Strindberg när han inte bearbetat texten och handlingen mer i ”Kronbruden” för att vässa det musikdramatiska. Men detta har också öppnat för hur operan ger plats för dramats stämningar, det skräckfyllda, det sagoaktiga och det tystlåtet realistiska. Förmedlat av en sugande uttrycksfull orkestersats och som inte bara är illustrerande.

Strindberg var också djupt engagerad i operakonsten men också mycket ambivalent i sitt förhållande till den. Ett skiftande humör som ena dagen kunde ifrågasätta operans onaturlighet och förutspå dess snara död. Och som andra dagen bara önskade att den ytterligare skulle vässa sina uttrycksmedel. Rangström lär han framför allt ha varnat för att använda för mycket ”norska harmonier” (det fick inte låta som Edvard Grieg) och i stället söka den ”svenska lyrans nyckel”. En hel del visste Strindberg om musik till ”Kronbruden” eftersom han själv hade tonsatt ett stycke till sin egen iscensättning av pjäsen.

Att klangerna i ”Kronbruden” inte stannar vid det nordiskt nationalromantiska utan har en mycket bredare kolorit övertygas man av redan i den första akten, lysande dirigerad av David Björkman, som också är den bästa rent musikdramatiskt. En smått hänförande akt som går från blånande skymning via än mer mörktonade kvällsstämningar till den omslutande och djupt svärtade natten.

Och där Kersti är en del av den brusande naturen som hon åkallar med sina hornstötar. Hon är ett solens barn, förälskad i sin Mats, men som i detta drama förs allt längre bort från ljuset ner mot det mörka virvlande vatten som skall bli hennes död. Mot det kvarnhjul som i en hallucinatorisk scen också symboliserar äktenskapet. Och vars förgörande kraft uttrycks i omkvädet: ”Natten är när/Synden är tung/Älven är djup”.

Mycket till operapassion mellan Kersti och Mats är det inte tala om, där hade nog Rangström kunnat ta sig större friheter gentemot Strindberg. Men Elisabet Strid och Markus Pettersson gör dessa roller mycket fint. Liksom de övriga i den mycket stora solistensemblen som utför operans nästan trettio olika roller. Bland dem skall särskilt nämnas Katarina Karnéus (Britta), Mats Almgren (Farfadern), Maria Streijffert (Modern), Åke Zetterström (Länsman), Ann-Kristin Jones (Jordegumman), Karl Peter Eriksson (Fadern) och Caspar Engdahl (Kyrkvaktaren).