Dans

”Max”

Koreografi: Ohad Naharin. Ljusdesign: Avi Yona Bueno. Musik: Maxim Waratt. Musikproduktion & mix: Ohad Fishof. Kostymdesign: Rakefet Levy

”Untitled Black”

Koreografi och scenografi: Sharon Eyal & Gai Behar. Musik och live dj: Ori Lichtik. Ljusdesign: Avi Yona Bueno. Kostymdesign: Maayan Goldman. Kompani: Göteborgsoperans danskompani
Scen: Göteborgsoperan. Speltid: 2 tim, 10 min, inklusive paus

Upptakten till Ohad Naharins koreografi ”Max” liknar ett stilleben men med levande människokroppar. Tio orörliga dansare, snyggt asymmetrisk arrangerade över Göteborgsoperans scen. Fem stående män, fem kvinnor sittandes med djupt böjda, utsvängda ben, grand pliés. En perfekt stillhet, men lugnet känns gäckande. Plötsligt faller kvinnorna som statyer åt sidan. Kvinnorna rätar upp sig igen, vrider huvudena, lång paus, ytterligare en liten rörelseförskjutning, lång paus – redan här etableras det behärskade allvar som präglar första verket i Göteborgsoperans danskompanis nya dubbelprogram ”Max+”.

Efter paus, nypremiär för den skruvade, futuristiska raveparty-pärlan ”Untitled Black” (2012) i koreografi av Naharins främsta adept Sharon Eyal som alltid jobbar med maken Gai Behar. Således extremt goda förutsättningar för en tanke- och kroppsväckande danskväll med två självlysande, geniala koreografer. Och gestaltade av enastående Göteborgsoperans danskompani vars nya konstnärliga ledare Katrín Hall dessutom utlovar fortsättning på samarbetet nästa säsong. Bägarens enda smolk: Göteborgsoperan är långt ifrån fullsatt.

Jämfört med de två Naharin-verk med hans Batsheva dance company som i höstas gästspelade lite här och var i Sverige, är ”Max” en helt annan historia. Om ”Tre” var soligt ljuvlig och ”Last Work” oroande, rentav politiskt hotfull, är ”Max” ett renodlat abstrakt verk. Ett närmast kliniskt rörelseutforskande. Anonyma kostymer. Ingen scenografi. Musiken av Maxim Waratt, alias Ohad Naharin själv, består mest av nedtonade droner och knastrande ljud, mystisk sång och ramsor på ett hopkok av förvirrande, latinskinspirerade räkneord. Avi Yona Bueno ljussättning blir desto mer effektfull när den pendlar mellan det hyperartificiellt röda och gröna, och varm, varsamt mänskliga.

Den slående skillnaden är att Naharin låter ett annat kompani dansa hans verk. Göteborgsoperans danskompani har förvisso ganska lång erfarenhet av Naharins unika rörelsespråk ”gaga”, likväl är skillnaderna påfallande, åtminstone inledningsvis. I mina ögon rentav störande, men under hand växer dansarna, bristerna blir istället intressanta olikheter. Imponerar gör Frida Dam Seidel och framför allt Dorotea Saykaly. ”Max” är enormt fängslande djupdykning i ”gaga” och den mänskliga kroppens ändlösa uttrycksmöjligheter, där individens styrka och skörhet polariseras mot kollektivets dynamiska men också potentiellt destruktiva kraft.

Efter denna fascinerande men krävande upplevelse, blir kvällens avslutning en ljuvlig karamell. Nypremiären av Sharon Eyals och Gai Behars ”Untitled Black” för arton dansare, är en underbart lekfull partylektion. I de stora, övergripande dragen skenbart dansad i slow motion men flödet av ciselerade detaljer och mikrouttryck utförs koreografin i hyperintensivt tempo. Naharins betydelse för Eyal är uppenbar, likväl är hennes uttryck, karaktär och stil självständigt, helt egen. Och bländade fantastiskt. Givetvis stående ovationer.