Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Scenrecensioner

Utvandrarna av Vilhelm Moberg på Göteborgs stadsteater

Gizem Erdogan som Kristina och Ashkan Ghods som Karl Oskar hittar lugn i sina roller.
Gizem Erdogan som Kristina och Ashkan Ghods som Karl Oskar hittar lugn i sina roller. Foto: Ola Kjelbye

Utvandrarna i knepig föreställning. Uppsättningen av Vilhelm Moberg ”Utvandrarna” är uppseendeväckande men märklig. Den lovar mycket men blir mest ingenting, tycker DN:s Tomas Forser.

TEATER
”Utvandrarna”
av Vilhelm Moberg
Regi, dramatisering, kostym och scenrum av Pontus Stenshäll. Musik: Simon Steensland. I rollerna: Ashkan Ghods, Gizem Erdogan, Johan Gry, Hannah Alem Davidson, Magdi Saleh, Kristina Issa och Alexandra Nordberg. Scen: Göteborgs stadsteater. Speltid 3 timmar, inklusive paus.

Vem läser Vilhelm Moberg i dag? Rätt många regissörer och dramaturger i alla fall.

I slutet av 50-talet utkom hans mäktiga berättelse och saga ”Utvandrarna” i Bonniers folkbibliotek. Bokens upplagor hör till de största i vår 1900-talslitteratur. I dramatiserad form sätts Utvandrarna upp av teater efter teater i migrationens tid. Verket är förunderligt rikt på skarpögd kunskap om yttre och inre fattigliv och poesi i sak.

När Pontus Stenshäll dramatiserat och nu regisserar ”Utvandrarna” på Göteborgs Stadsteater har det blivit en märklig föreställning. Före paus är den kort sagt misslyckad om än uppseendeväckande med en provkarta på aktuella grepp och videoeffekter, utvändigt onyanserat spel, halvdan sång a cappella och litet hejsan tjosan-teater som aldrig fäster.

I det hårt belamrade scenrummet hänger flyttkartonger i mängd som får var och en att tänka på att här blir det resa av. Det lovar mycket men blir ändå mest ingenting. Här spikas repliker halvdant, fokus saknas på scenen, övertydligt framgår det att säden är klen, höet torrt, husbönderna räliga och småländskan osäker. Det handlar om slit i anletets svett inför långivarna och maktens hantlangare. I hiskliga teatermasker och parodiskt moraliskt skyldiga tar länsman med präst och underhuggare gud i hågen och horan Ulrika i sängen.

Sönderklippta bilder projiceras rikligt på scen och väggar. Någon gång effektfullt som när fragment av ett Kristusansikte svävar ovan och runt en ihålig bekännelse lagd i munnen på ett tryne med tycke av gris. Sammantaget var det helt enkelt en akt av dålig teater och spel utan skärpa.

Litet stilla eftertanke bjöd i alla fall en i Mobergs text implanterad monolog om tiggarens lott och vårt ansvar. Den gjorde Gizem Erdogan som Kristina med lågmält allvar.

Efter paus när utvandrarna påbörjade sin resa för att sedan färdas i briggen mot Amerika koncentrerades föreställningen och det blev större skärpa i scenbilderna. Det började med en vackert enkel gruppering av kollektivet som mjukt vaggade fram genom skogen i imaginär häst och vagn. Under båtfärden blev så flyttkartongerna bildrutor över havet och vågorna och spelarna individer i mängder av papputskurna mänskodockor. I en minnesvärd scen fick den spirande kärleken mellan Robert och Elin sin ingång i en alltmer sensuell tal- och språkövning enligt naturmetoden.

Nu fick spelarna det lugn och rum på scenen som dränktes i första aktens effekter.

Rakt igenom föreställningen var Kristina Issas sång och röst befriande och bärande. I den andra akten tog Hannah Alem Davidson stort utrymme som Robert. Med rätta. Hon spelade med stark närvaro. Och Ashkan Ghods som gjorde Karl Oskar hittade litet av det lugn i stormarna som behövdes när Kristina låg och ”bloade”.

Men en knepig föreställning var det. Splittrad i sina effekter och vilsen i sina beskurna bilder.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.