Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

C vill lägga ned Bromma flygplats

Karin Ernlund, Centerpartiets gruppledare i Stadshuset, och landstingsrådet Gustav Hemming på Hornsgatan i Stockholm. Att sänka hastigheten på Södermalm till 20 kilometer i timmen är ett av förslagen som ska tas upp på partiets distriktstämma på lördag.
Karin Ernlund, Centerpartiets gruppledare i Stadshuset, och landstingsrådet Gustav Hemming på Hornsgatan i Stockholm. Att sänka hastigheten på Södermalm till 20 kilometer i timmen är ett av förslagen som ska tas upp på partiets distriktstämma på lördag.

Centerpartiet i Stockholm vill bygga ut Arlanda och lägga ned Bromma flygplats för att ge plats för tiotusentals bostäder.

– Vi kräver att regeringen omedelbart tillsätter en utredare för att bygga ut Arlanda, säger Karin Ernlund, gruppledare (C) i Stadshuset.

För två år sedan drev centerledaren Annie Lööf hård kampanj för att bevara Bromma flygplats. Men när regeringens utredning förra året begränsade Brommas livslängd till 2038 ställdes allt på ända, vilket nu även fått Centerpartiet i Stockholm att kovända.

– Vi är det första borgerliga partiet som säger att nu gäller det att hårdsatsa på Arlanda för att kunna konkurrera med Kastrup, Oslo och Helsingfors. Därför vill vi att regeringen tillsätter en utredare för att börja bygga ut Arlanda nu, säger Karin Ernlund.

Beslutet att vilja rivstarta arbetet med en fjärde rullbana på Arlanda 2018 ska klubbas på lördagens distriktsstämma. Partiet vill att förhandlingar mellan stat och kommuner ska vara i gång före årsskiftet.

– Vi vill satsa på stadsutveckling på den centrala platsen där flygplatsen ligger i dag, och ge plats för tiotusentals bostäder.

Vad skiljer då ert förslag från Miljöpartiets, som ni kritiserat?

– Vi vill till skillnad från Miljöpartiet inte bryta avtalet innan det går ut 2038, vi vill inte begränsa flygtrafiken. Att bygga ut Arlanda är en förutsättning för att lägga ned, säger Karin Ernlund.

Hon och landstingskollegan Gustav Hemming strålar i kapp med vårsolen på Hornsgatan. Enligt senaste opinionsmätningarna har partiet fördubblats sedan valet i både stadshus och landsting.

–  Vi märker tydligt att stockholmarna är intresserade av Centerpartiet. Vi ligger på nio procent och har nu över 1 000 medlemmar, det högsta någonsin i staden, säger Gustav Hemming, landstingsråd (C).

Boostade av Annie Lööf-effekten plockar de väljare från både höger och vänster.

– Vi har en fantastisk partiledare vars tydliga ledarskap attraherar väljarna. Det är inte som för 20 år sedan att det är konstigt att Centerpartiet är starkt i storstaden. Jag tror att folk tycker vi är ett tydligt parti för öppenhet och reformer och bättre integration, säger Gustav Hemming.

Vi är det första borgerliga partiet som säger att nu gäller det att hårdsatsa på Arlanda för att kunna konkurrera med Kastrup, Oslo och Helsingfors. 

Den gröna profilen är lika viktig. Partiet vill därför sänka hastigheten på Södermalm till 20 kilometer i timmen och låta samtliga trafikslag samsas på samma yta.

– Vi vill göra Södermalm till en testplats, fungerar det bra implementerar vi det i hela staden. Vi vill visa att alla trafikslag kan samsas på lika villkor. Bilen, cykeln och gångtrafikanten, säger Karin Ernlund.

På större gator som Hornsgatan får bussarna behålla sina särskilda filer. Cyklister ska också få köra fortare på regionala cykelstråk, men på övriga gator gäller 20 kilometer för alla.

– Man kan behålla trottoarer, cykelbanor och körfält för bilen. Men hastigheten ska vara så låg att trafiken sker på fotgängare och cyklisters villkor. Föräldrar ska våga låta sina barn gå eller cykla till skolan, vilket få vågar i dag, säger Karin Ernlund.

Partiet vill satsa på både cykel, pendelbåtar och snabbusslinjer. Men till motorleden Östlig förbindelse säger man varken ja eller nej.

– Vi kommer inte att prioritera en Österled framför kollektivtrafik. Det är upp till regeringen att visa att den här motorleden inte bidrar till ökad trängsel, ökade luftproblem och klimatutsläpp. Om det skulle gå säger vi inte nej, säger Karin Ernlund.

Den viktigaste frågan för Stockholm i dag menar båda är integrationen och att stoppa en växande våldsspiral i förorten.

– Vi måste se till att alla de som kommit till Stockholm snabbt får ett jobb och kommer in i samhället. Så att vi inte skapar nya utanförskapsproblem, säger Karin Ernlund.

Centerpartiet föreslår 2 000 fler poliser och 400 miljoner till utsatta områden.

– Vi har sett i Husby hur gäng kan ta över en stadsmiljö för att inte polisen syns där. Det behövs mer polisiär närvaro, men också satsningar på en tryggare stadsmiljö, säger Gustav Hemming.

Hur går det för alliansen när moderaterna i Stadshuset vill ha samtal med Sverigedemokraterna?

– Centerpartiet kommer aldrig att samarbeta med Sverigedemokraterna. Vår ambition att alliansen vinner valet. Behöver man göra upp med andra, är det som samlad allians med de rödgröna, säger hon.

Enligt Gustav Hemming har alliansen i landstinget hittat en bra modell för minoritetsstyret.

– Vi gör upp med oppositionspartier när det behövs, men har inga förhandlingar med Sverigedemokraterna. Det borde gå i Stadshuset också, i stället för att skrämma bort en massa väljare. Jag tror inte att stockholmarna vill ha en allians som samarbetar med sverigedemokrater, säger han.

Under lördagen samlas 130 medlemmar på distriktsstämman för att ta ställning till 72 motioner. Partiet väntas också välja Karin Ernlund till ny ordförande för Centerpartiet i Stockholm.

Fakta. Förslag till Centerns distriktsstämma

Bygg ut Arlanda och lägg ned Bromma flygplats för att ge plats för bostäder.

Gör Södermalm till testplats och sänka hastigheten på gatorna till 20 kilometer i timmen.

Gör bostadsbyggande till ett riksintresse och minska antalet kulturskydd.

Ta fram ett stadsradhusprogram för ”wasted spaces”.

Inför tidsdifferentierad SL-taxa med billigare priser vissa tider.

Inför snabbusslinjer och en ringlinje för snabbussar runt Stockholm.

Ge alla tjejer i skolan gratis menskopp.

Utred möjligheten till rehabsamhällen för människor som tycker samhället är för tufft.

Källa: Centerpartiet

Fakta. Turerna kring Bromma flygplats

Foto: PRESSENS BILD

1936. Bromma flygplats invigs. Världens största landflygplan, en Junkers G-38 med nazityska flaggor var en av attraktionerna. Då tog det 7 till 8 timmar att flyga till London med mellanlandning.

1944. En ny, längre landningsbana byggs för att klara de allt större flygplanen. Samma bana används i dag.

1962. Allt reguljärt utrikesflyg flyttas till den nybyggda flygplatsen Arlanda.

1983–1984. Linjeflyg flyttar sin inrikestrafik till Arlanda. Berörda kommuner enas om att Tullinge ska ersätta Bromma senast 1991. Det socialdemokratiska styret i Stadshuset vill lägga ned Bromma 1991.

1994. En majoritet i Stadshuset, de borgerliga och Stockholmspartiet, ser till att det blir ett nytt avtal om Bromma till 2011.

1995. Efter tolv år med bara skolflyg, allmänflyg och affärsflyg öppnas Bromma för reguljärflyg igen.

2003. Utrikesflyg tillåts åter på Bromma.

2008. En borgerlig majoritet i Stadshuset driver igenom ett avtal med staten om Bromma fram till 2038.

2013. Flygplatsen slår med 2 279 501 passagerare det gamla rekordet från 1982.

2014. Den rödgrönrosa majoriteten i Stadshuset begär att regeringen utser en samordnare för en utredning om att flytta bort flyget från Bromma till förmån för att bygga bostäder.

Foto: Marko Säävälä/TT

2016. Anders Sundström, regeringens utredare av flygkapaciteten i Stockholm, föreslår att Bromma flygplats läggs ned 2038.

Källa: Presstext, Swedavia, Wikipedia, NE

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.