Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Föräldrarna kritiska till lärarens bild

Läraren kritiserade föräldrainflytandet och skolledningens hanterande av en elev som ville ha högre betyg i en högstadieskola i Stockholm. Men föräldrarna håller inte med i hans kritik.

Läraren Mikael Jacobsson har berättat hur han upplevde sig borttvingad från den skola han tidigare arbetade på när han påtalade att till rektorn att han upplevde att föräldrar till en elev pressade honom att höja elevens betyg. När eleven gjorde en prövning av betyget på en annan skola och rektorn höjde elevens betyg gick han ut i medier och kritiserade saken. Efter detta kände läraren sig tvingad att sluta och tog upp problemet i att föräldrarna i flera fall skrivit från sina arbetsmejladresser, och poängterat vilken profession de har, vilket han ser som en maktutövning och påtryckning. Föräldrarna delar inte den bilden:

– Vi begärde en omprövning av betygsättningen då läraren inte kunde motivera betyget han satt. Att vi nämnde våra yrken var inte för att utöva påtryckningar utan för att visa på pedagogisk erfarenhet; det kändes relevant i sammanhanget att elevens mamma själv är lärare med expertis inom bedömningsforskning. Självklart ska man inte slänga sig med befattningar för sakens skull, men i det här fallet var det relevant för dialogen. Vi ville också framhäva den rätt man enligt skollagen har att begära en oberoende omprövning av ett betyg, säger en av dem.

Föräldrarna är också kritiska till att läraren valt att dela med sig av sin version av händelsen i medier.

– Det är väldigt oprofessionellt av en lärare att vid en konflikt som första åtgärd gå ut i medier och på så sätt använda sin makt för att svartmåla en hel familj. Den första artikeln slog väldigt hårt mot oss. Vi utsattes för hot och trakasserier dagligen och det ledde till att vårt barn stannade hemma från skolan i månader. Detta handlar om så mycket mer än bara ett betyg; ingen förälder skulle utsätta sitt barn för det vårt barn utsatts för bara för att ”höja” ett betyg. När läraren nu väljer att upprepa historien utsätter han återigen oss och vårt barn för en förfärlig kränkning. Detta handlade först och främst om en konflikt mellan lärare och skolledning och vi blev ett slagträ i den konflikten när vi faktiskt inte hade gjort något fel.

 

Namn på berörd skola, föräldrar eller elev skrivs inte ut i artiklarna.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.