Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Här blir det trafikkaos i sommar

Foto: TT

Reparationerna av nya vägar och spår slår rekord i sommar – igen. 80 av arbetena väntas störa trafiken ordentligt och ingen tror att det blir bättre de kommande åren.




Grafik: Maria Westholm. Webbgrafik: Lukas Hansson.


Stockholm växer snabbt. Det är en huvudorsak till att det numer pågår fler arbeten med gator, spår, broar och cykelbanor än tidigare. Den andra huvudorsaken är att en stor del av Stockholms trafikkonstruktioner är medelålders eller pensionsmässiga och behöver repareras.

Stockholm, Trafikverket, SL, Solna och Nacka arbetar sedan flera år med att samordna arbetena för att undvika större störningar än nödvändigt. Det betyder inte att det blir en lugn trafiksommar - snarare tvärtom, listan över alla planerade arbeten är nästan oändlig. Enbart listan över de platser där arbetena stör mest i sommar är 80 punkter lång.

– Vi slår rekord i år igen. Och inget talar för att kurvan över arbeten kommer att vänta nedåt de närmaste åren, säger Jonas Eliasson, trafikdirektör i Stockholms stad.

Vi slår rekord i år igen. Och inget talar för att kurvan över arbeten kommer att vänta nedåt de närmaste åren.

Samordning mellan olika aktörer är ett sätt att minska trafikstörningarna. Arbeten dygnet runt är ett annat liksom arbeten enbart på natten.

– Arbetena med brofogar på Essingeleden började i april. Men den som inte kör på natten har nog inte märkt dem. Vi kommer att arbeta på natten under hela sommaren, berättar Pernilla Wistrand, koordinator för arbeten på Trafikverket.

Gående, cyklister och bilister kommer att märka av de många arbetena. De som påverkas mest är dock utan tvekan de som reser kollektivt. Här gäller det ofta använda talesättet om svensk infrastruktur ”att det blir sämre innan det blir bättre” fullt ut.

Citybanans inkoppling, utbyggnaden av Mälarbanan till fyra spår, signalarbetena på Tvärbanan, renoveringen av Saltsjöbanan, upprustningen av Roslagsbanan och reparationerna av tunnelbanans bro över Söderström är arbeten som ställer till det rejält i sommar.

SL och bolagets entreprenörer har lagt ned mycket möda på att få ihop tillräckligt med ersättningsbussar. Sammanlagt handlar det om över 130 bussar i sommar.

Ersättningsbussar klarar inte av att ta hand om alla resenärer som berörs

– Ersättningsbussar klarar inte av att ta hand om alla resenärer som berörs. I flera fall utnyttjar vi tunnelbanan som ersättning för tågtrafik, betonar Sara Catoni, biträdande trafikdirektör på landstingets trafikförvaltning.

Jonas Eliasson påpekar att hållplatser kan vara ett minst lika stort bekymmer som att få tag i bussar, bussförare och nya gator för busstrafik.

– Det är inte enkelt att hitta hållplatslägen där de bussar som stannar inte stör all annan trafik, säger Jonas Eliasson.

Ett ljus i trafikmörkret är att flera långvariga arbeten blir klara i år eller nästa år – till exempel Citybanan, renoveringarna kring Sergels torg och järnvägsbron vid Västberga Allé.

– Men när ett stort arbete är klart väntar ofta nya. När Citybanan avlastar järnvägens getingmidja söder om Centralen kan vi äntligen att renovera den. Broarna där är över hundra år, säger Helena Sundberg, regionchef på Trafikverket. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.