Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Miljözoner även för dieselbilar

Foto: TT

Stockholms stad vill använda miljözoner för personbilar för att komma tillrätta med de höga halterna av kvävedioxid. Det skriver samtliga partier i kommunstyrelsen i ett yttrande till regeringen.

Det finns miljözoner för tunga fordon i bland annat Stockholm som gör att tung trafik med fordon med extra höga och skadliga utsläpp är förbjuden i innerstaden – utom på några utvalda leder.

Regeringen vill införa möjligheten för kommuner att även införa miljözoner för lätta fordon, det vill säga personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar. Det förslag som är ute på remiss innehåller enkelt beskrivet två olika typer av zoner, en mindre sträng som i första hand skulle kunna användas för att begränsa bilar med höga utsläpp – främst dieselbilar som visat sig släppa ut fyra gånger mer i verkligheten än vid laboratorietester – och en som i princip enbart skulle tillåta elbilar.

Kommunstyrelsen i Stockholm är positiv till förslagen om miljözoner för lätta fordon, både den mildare och den strängare, som sannolikt ska ses som en miljöregel på betydligt längre sikt. Kommunstyrelsen är enig över parti- och blockgränserna om sitt svar till regeringen.

– Vi har samrått och diskuterat formuleringar, det brukar vi göra. Men på det stora hela är vi helt överens i den här frågan, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Stockholms stad har dock inte bestämt när miljözoner ska införas och var de ska införas.

– Vi vill först vänta på ett statligt beslut om miljözoner. När vi vet hur det ser ut i alla delar ska vi noga utreda hur vi ska göra. Men att vi måste göra något för att klara av kvävedioxidhalterna är helt uppenbart när vi passerat årsgränsen för överskridanden redan efter två månader, säger Daniel Helldén.

Det enda reella invändningen från Stockholm mot förslagen i utredningen om miljözoner för lätta fordon som gjorts av Transportstyrelsen är att den stränga miljözonen enbart ska tillåta elbilar.

Stockholms stad anser att även elhybrider måste tillåtas – om bilarna drivs med el när de kör inom zonen.

Fakta. Kvävedioxid.

Kvävedioxid kommer inte från asfalt som slits upp av dubbar utan från bilarnas avgasrör. Här är ökningen av dieseldrivna personbilar det kanske största bekymret och miljözoner för personbilar är ett sätt att förbättra luften.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.