Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Motstånd mot att sparka konduktörer

Foto: TT

Facken är säkra på att förslaget om att ersätta konduktörerna med blippstolpar på lokalbanorna kommer att leda till mer stök, klotter och skadegörelse. Stockholms spårvägar som kör på Lidingöbanan och Spårväg City tänker inte ta bort konduktörerna.

Försöket med att låta stolpar på hållplatserna validera biljetter i stället för konduktörer på Tvärbanan och Nockebybanan var enligt SL och landstingets borgerliga majoritet mycket lyckat.

I nästa vecka ska politikerna landstingets trafiknämnd besluta om vad försöket ska leda till. De borgerliga partierna är överens om att permanenta blippstolparna på Tvärbanan och Nockebybanan och att ta bort konduktörerna även på Roslagsbanan, Saltsjöbanan och Lidingöbanan.

De fackförbund som organiserar konduktörerna befarar en framtid med bara en förare på tågen och helt öde hållplatser. En framtid som gjord för stök, vandalisering och otrygghet, menar man.

– Det som mycket väl kan hända är att alla blir uppsagda. Arriva har stora pengar att tjäna på att göra sig av med personal. Vi är väldigt oroade, säger Elias Hedlund, konduktör och förtroendevald för fackförbundet ST.

Efter helgen ska facken på lokalbanorna träffa landstingets politiker.

– Om det ska bli personal ute i trafiken så måste politikerna fatta beslut om det och se till att göra avtal med Arriva om det. Annars blir det folktomt, säger Elias Hedlund.

Magnus Braxell, vd för Stockholms spårvägar, som kör Lidingöbanan och Spårväg City ser inga bekymmer med att låta konduktörer visera biljetter. Varje månad kan han se statistik som visar att konduktörerna på Lidingöbanan når runt 84 procent viserade biljetter, mer än andra trafikslag.

– Att ha konduktörer är en bra metod att visera biljetter. Vi får trygga och städade miljöer på köpet. Och konduktörer betyder mycket för att ge service åt våra resenärer, säger Magnus Braxell.

I avtalet mellan Stockholms spårvägar och landstinget som gäller till 2022 står det svart på vitt att spårvagnarna ska ha konduktörer,

– Vi tänker inte sitta lugnt i båten och vänta. Vi tänker på olika sätt påvisa att konduktörer behövs i trafiken, säger Magnus Braxell.

Fakta. Stockholms lokalbanor.

Roslagsbanan och Saltsjöbanan är järnvägar och körs av Arriva. Säkerhetsföreskrifter kan göra det svårt att låta tågen köras med bara en förare ombord, även om biljetterna viseras på stolpar,.

Tvärbanan och Nockebybanan är spårvägar som körs av Arriva. Här har konduktörerna sedan i juni förra året ersatts med blippstolpar.

Lidingöbanan och Spårväg City är spårvägar som körs av Stockholms spårvägar. Företaget ser stora fördelar med att ha konduktörer och har ibland två konduktörer per tur.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.