Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Racerdårar tvingas samsas med de som inte vill bli svettiga

Västerbron. 08.15.

Visst är det fler cyklar än någonsin på Västerbron? I cykelfilen trängs det snabbcyklande trikåfolket med välklädda damer i övre medelåldern och småbarnsföräldrar med ungarna på släp. Stundtals blir det köbildning medan det i bilfältet är betydligt färre fordon denna sensommarmorgon. Jag ska snart finna svaret på frågan med ett vetenskapligt (nåja) test. Under årens lopp har jag då och då räknat antal cyklar som passerar medan jag själv promenerar över bron. Vissa morgnar i fjol var det som mest 160 cyklande som körde om under min vandring över bron, som tar drygt tio minuter.

Förbi mig passerar trampande människor från Södermalm, Liljeholmen, Årsta, Telefonplan och även förorter längre bort på väg till sitt dagliga kneg, på Kungsholmen eller längre bort. Hastigheterna varierar kraftigt.

Denna morgon känns det särskilt trångt, vilket tvingar fram ett mer civiliserat beteende hos det trampande folket. Det är numera praktiskt omöjligt att kunna cykla på fel sida bron, emot den övriga trafiken. Trängseln gör också att racerdårarna tvingas samsas med de som inte har några planer på att bli svettiga på väg till jobbet.

Hyrcyklar, minicyklar, elcyklar, paketcyklar, cyklar med kärror för små barn passerar i en strid ström.

Kanske är det numera fler som vågar välja cykeln eftersom säkerhet vid påfart och avfart har blivit bättre.

Framme vid Västerbroplan får jag bekräftat det jag trodde. Den här morgonen hann 214 cyklar passera under min promenad. Alltså en kraftig ökning. Stockholmstrafiken är på väg att förändras.

Stefan Lisinski gissar att anläggningen av cykelbanor vid Västerbron är Stockholms långsammaste bygge.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.