Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Staden riskerar miljonböter efter olagliga taxiavtal

Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholm.
Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholm. Foto: Eva-Karin Gyllenberg

Stockholms stads avtal om skoltaxi och persontransporter är olagliga och kan ge staden böter på uppåt 10 miljoner kronor. Det framgår av en dom i Förvaltningsrätten.

Stockholms stad tänker inte överklaga domen.

– Nej, i och med att vi får fortsätta med persontransporterna så gör vi inte det. Det har varit väldigt turbulent och domstolen pekar på brister från stadens sida. Men den pekar också på vikten av att verksamheten får fortsätta, och nu rullar det på förhållandevis bra, säger finansborgarrådet Karin Wanngård (S).

Sedan hösten 2014 har DN flera gånger skrivit om havererade transporter med skoltaxi, om bilar som inte kommer, om förtvivlade föräldrar och om en liten flicka med Downs syndrom som var försvunnen i över en timme.

Företaget Samtrans tar inte tillräckligt betalt för att klara körningarna, menade flickans mamma Jessica Steje.

– Och Stockholms stad verkar helt flata, de gör ingenting. Det känns som om mitt barns behov inte betyder någonting, sade hon till DN då.

Förra våren beslöt Stadshusmajoriteten att kollektivavtalsliknande villkor ska gälla i samtliga upphandlingar som staden gör.

I maj 2016 inledde staden en annonserad öppen upphandling av persontransporter. Den handlade om dagliga resor för ungefär 4.300 personer, till ett värde av drygt 200 miljoner kronor om året.

Men den 3 oktober 2016 avbröt staden upphandlingen, enligt stadsjuristens yrkande i rätten berodde detta på att anbuden blev för dyra.

– Det är förvånande och häpnadsväckande. Samma politiker som ställer krav på vita jobb vill, när det kommer till kritan, inte betala för det, säger chefsjurist Pär Cronhult, ombud för Taxi Uppsala som har överklagat upphandlingen.

Samma politiker som ställer krav på vita jobb vill, när det kommer till kritan, inte betala för det.

Enligt Karin Wanngård handlade det inte om stadens krav på kollektivavtalsliknande villkor.

– Det jag hörde från taxibolagen var att trafiksituationen i Stockholm gjorde det svårt för dem att klara våra tuffa krav på att lämna resenärer på exakta tider. Och att de riskerade sitt varumärke, att svärtas ned i medierna, säger hon.

Förvaltningsrätten beslutade att upphandlingen skulle göras om, men staden valde att trotsa domstolen och gjorde i stället en direktupphandling av persontransporterna. Stadsjuristen hävdar att det var synnerligen brådskande och att man inte hade något val, barn och funktionsnedsatta hade annars inte kommit i väg till skola, omsorg och dagliga verksamheter.

Pär Cronhult menar att brådskan var självförvållad. Anbudstiden löpte ut den 31 juni 2016, staden borde ha haft en uppfattning om prisbilden i början av juli, men väntade till i oktober med att avbryta upphandlingen.

– Orsaken till att Taxi Uppsala valt att få saken prövad i domstol är att så här får det inte gå till. Detta är såvitt jag uppfattat en utbredd uppfattning i branschen. Det finns en del oseriösa taxibolag som bör försvinna från marknaden men här talar vi om en oseriös upphandlare, säger han.

Karin Wanngård har inget svar på frågan om varför det dröjde så länge innan upphandlingen avbröts.

Stockholms stad skrev avtal om transporterna med företagen Samtrans och Favura. Men när avtalen trädde i kraft efter nyår klarade inte Favura uppdraget. Staden hävde avtalet och skolskjuts och persontransporter fördelades på andra leverantörer.

I Förvaltningsrättens dom står att staden har genomfört en otillåten direktupphandling – den tidsbrist som uppstod kan hänföras till stadens eget handlande – men låter avtalen med Samtrans bestå eftersom det föreligger tvingande hänsyn till ett allmänintresse.

”Ett avbrott av persontransporterna skulle riskera att få allvarliga konsekvenser för det dagliga livet, hälsan och livssituationen för ett inte obetydligt antal personer som tillhör samhällets svaga och utsatta grupper”, skriver domstolen.

Detta är något som Taxi Uppsala inte har något att invända mot.

Men det kan komma att bli dyrt för Stockholms stad. När det finns förutsättningar för ogiltigförklaring av ett avtal – vilket Förvaltningsrätten har slagit fast – är Konkurrensverket tvunget att ansöka om en obligatorisk upphandlingsskadeavgift på högst 10 miljoner kronor, eller högst 10 procent av avtalets värde.

– Vi anser att Konkurrensverket borde begära en avgift för vart och ett av alla fyra avtal som Stockholms stad har slutit med Samtrans, säger Pär Cronhult.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.