Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

T-banestationer till salu i nytt M-förslag

Ska framtidens t-baneresa gå till Haymarket, Spotify och Ericsson i stället för till Hötorget, Rådmansgatan och Kista? Moderaterna i landstinget vill sälja namnen på Stockholms tunnelbanestationer.

– Om vi drar det till sin spets skulle vi kunna landa i station Haymarket. Men jag tror att så inarbetade namn ligger stockholmarna varmt om hjärtat, det skulle inte vara populärt, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Men han vill lyfta frågan. Den senaste kundundersökningen visar att en majoritet av SL:s resenärer inte är negativt inställda till mängden reklam – och en växande kollektivtrafik med utbyggd tunnelbana kostar pengar.

– Namnet till Nationalarenan i Solna såldes till Swedbank för 150 miljoner. Det visar att det finns ett värde i namn och tunnelbanan har ett stort värde, vi talar om mångmiljonintäkter, säger Kristoffer Tamsons.

Exempel finns i omvärlden. Dubai har auktionerat ut namnrättigheterna till 23 av de 47 tunnelbanestationerna. Man slöt sedan ett avtal på 10 år med de olika intressenterna där det förutom namnrättigheterna också ingick försäljningsytor och reklamytor inne på stationerna. Bedömare drar slutsatsen att kollektivtrafikmyndigheten tjänat mer än 450 miljoner euro på detta mellan 2010 och 2014.

London har tillåtit livsmedelskoncernen Nestlé att döpa om stationen Canada Water till Buxton Water – ett mineralvatten från Nestlé – under den dag London Marathon pågick.

– Jag tänker mig snarare Londonexemplet, eller att sälja namnrättigheterna till nya stationer där det går att hitta logiska kopplingar till verksamheter eller annat, säger Kristoffer Tamsons.

Ett exempel han nämner är att döpa om Skansens hållplats till ”Allsång på Skansen” under sommarhalvåret.

– Befintliga stationer kan byta namn, om vi hittar en logisk, fyndig koppling, under delar av året.

Det andra alternativet är att sälja namnrättigheter mer långsiktigt över en period om flera år, och då erbjuda företagen eller organisationerna som köper att också få ensamrätt på viss reklam.

– Till exempel kan planerade stationen Arenastaden heta Friends arena eller Mall of Scandinavia. Nacka centrum kan bli Nacka Forum. Företagarna i Mörby centrum vill säkert att även t-banestationen byter namn till Danderyd, som det finns tankar på att kalla det nya centrumet, säger Kristoffer Tamsons.

Oppositionslandstingsrådet Talla Alkurdi (S) kallar förslaget "desperat":

– Man undrar var privatiseringshetsen ska sluta. Detta är inte ett seriöst eller hållbart sätt att finansiera kollektivtrafiken i Stockholm. Att ständigt byta namn på stationer är inte att ha ett resenärsperspektiv.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.