Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

I framtiden tar vi Elgigantens gata ned mot 7-elevenplan

Ett torg som heter Stureplan, än så länge i alla fall.
Ett torg som heter Stureplan, än så länge i alla fall. Foto: Eva Tedesjö

Att Moderaterna vill sälja tunnelbanestationer är rimligen bara ett steg på vägen mot de riktigt stora affärerna.

Den senaste tidens opinionskris har fått många moderater att kräva ”tydlighet” från sitt parti. Moderaterna i landstinget drar onekligen sitt strå till den stacken nu, med utspelet om att sälja stationsnamn i tunnelbanan till kommersiella aktörer. Budskapet kan inte missas: Går det att sälja, så bör det också säljas.

Därmed öppnar man för ett steg till i den utveckling som började 2014, när stationen (och stadsdelen) Vreten döptes om till ”Solna strand” efter påtryckningar från områdets fastighetsägare.

I förlängningen av det här kan man också se stora möjligheter att dra in mer pengar, inte minst för kommunerna. Det finns ju så mycket att sälja:

1. Broar. Syns på långt håll och erbjuder goda möjligheter att hänga upp budskap. ”Västerbron” känns väl ändå rätt gammalt, nu när staden vuxit så mycket även väster om den. Brons varumärke skulle säkert kunna säljas dyrt till exempelvis Nokia, varpå budskapet ”connecting people” kan placeras längs räcket på bägge sidor.

2. Gator och torg. Erbjuder stora mervärden för en köpare varje gång någon ska ta sig fram med talande GPS. ”Ta Elgigantens gata (Kungsgatan) från Scandics torg (Hötorget) ned mot 7-elevenplan (Stureplan).” Prissättningen på olika gator blir förstås starkt varierande beroende på dess attraktivitet och genomströmning, förslagsvis baserat på värderingen i spelet Monopol.

3. Offentliga fastigheter. Kommuner äger ju en hel del hus, vissa av dem mycket kända och iögonfallande i stadsbilden. Stadshuset i Stockholm, exempelvis. Många skulle säkert vara beredda att hosta upp en slant för att få sätta en firmalogotyp i neon över de tre kronorna på tornet. Särskilt om man samtidigt får döpa om huset till, säg, ”Comviq Political Arena”.

Men så kan man ju faktiskt inte göra, tänker ni nu. Men se, det kan man visst. De till 100 procent offentligt ägda arenorna Globen och Stockholmsarenan har sedan länge nya namn, efter att telekomföretagen Ericsson respektive Tele2 slantat upp för var sin tioårsperiod.

När DN Stockholm 2013 bad dåvarande ansvariga borgarråd förklara vad den principiella skillnaden var mellan att sälja namnet till en offentligt ägd arena respektive en offentligt ägd bro gick det inget vidare. Att sälja just arenanamn var ”vanligt internationellt”, sades det, och ungefär där landade resonemanget.

Nu när Moderaterna har upptäckt att även stationssponsring är vanligt internationellt, eller i alla fall i Dubai, finns det med andra ord inga principiella hinder. Mycket praktiskt.

Hur någon ska kunna hitta i framtidens Stockholm, när byggherrar, mäklare, fastighetsägarföreningar och sponsrande storföretag döper om stadens beståndsdelar var femte-tionde år, det är ett annat och senare problem.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.