Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Sverigeförhandlingens utfall bjuder på mycket att gilla

KOMMENTAR. Ännu mer tunnelbana! Bättre Roslagsbana! En helt ny spårväg! Sverigeförhandlingens utfall bjuder på mycket att gilla för den som vill se ett fungerande Stockholm.

Eftersom politiker av alla färger för ovanlighets skull är glada ihop så måste någon annan ändå ta ansvaret och lyfta de frågetecken som trots allt finns där. Varsågoda:

1. Tidsramen?

Det sägs att det tog sex år att färdigställa Hadrianus mur, den romerska försvarsanläggningen tvärs över Storbritannien. Nu var det visserligen lite annorlunda ställt med löner och arbetslagstiftning på den tiden, men uppåt 20 år från beslut till färdig tunnelbana känns ändå lite i överkant. Teknik och byggmetoder har ju trots allt också utvecklats under de senaste 2.000 åren.

Både 2013 års tunnelbanebeslut och Sverigeförhandlingens spårsatsningar är omfattande saker, men inget kan egentligen betraktas som något visionärt framtidsprojekt. Det här är svar på problem som finns redan i dag.

Stockholms tunnelbana har inte byggts ut på allvar sedan 1970-talet. Det finns en stor investeringsskuld, samtidigt som regionen fortsätter att växa snabbt. Risken är uppenbar att de nya spårsatsningarna kommer att ses som otillräckliga långt innan de hunnit invigas. Vilket förstås inte är något skäl för att låta bli, men väl för att snabba på.

2. Samordningen?

Få ord är så populära i politikersvenskan som ”samordning”. Alla ska ”samverka” i ”tät dialog”, för att säkerställa att ”alla drar åt samma håll”.

Med tanke på det är det lite märkligt att det blivit som det blivit med tunnelbanan. Tåg från Älvsjö till Fridhemsplan är toppen. Spår från Odenplan upp mot Solna, som beslutades 2013, har säkert också sin poäng. Men varför inte bygga ihop dem? Det var ju det som var tanken från början.

Fördelen med Sverigeförhandlingens modell är att den ger resultat. Nackdelen tycks vara att när varje delprojekt bedöms för sig så riskerar summan att bli mindre än de enskilda delarna.

Jag trodde aldrig att jag skulle säga det, men Stockholms kollektivtrafik verkar behöva något slags regional samordnare.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.